عوامل مرتبط با رفتار بازاریابی (نحوه فروش) زیتون‌کاران شهرستان طارم

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش ‏آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی،‌ گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان

2 استادیار ترویج و آموزش کشاورزی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان

3 استادیار گروه ترویج و اقتصاد کشاورزی، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان

4 دانشیار ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان

چکیده

زیتون‌کاران به روش‌های مختلفی محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند و رفتار بازاریابی آن‌ها تحت تأثیر متغیرهای مختلف با همدیگر فرق می‌کند. با توجه به اهمیت راهبردی زیتون در اقتصاد کشاورزی شهرستان طارم، تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی رفتار بازاریابی زیتون‌کاران از نظر نحوه فروش و عوامل مرتبط با آن در شهرستان طارم صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه زیتون‌کاران شهرستان طارم در سال 1392 تشکیل می‌دادند (7500 نفر)، که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران و از طریق روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای تصادفی160 زیتون‌کار به‌عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که روایی آن از طریق نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان مرتبط مورد تأیید واقع شد و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ برای شاخص‌های ترکیبی بیشتر از 7/0 به‌دست‌آمد. نتایج تحقیق نشان داد که زیتون‌کاران به سه روش سبز، شکسته و کنسروی محصول زیتون را به بازار عرضه می‌کنند و متغیرهایی مانند سن، قیمت فروش، کمیت و کیفیت تولید، مساحت باغ،‌ تعداد کلاس‌های ترویجی شرکت کرده و میزان ریسک‌پذیری باغداران با رفتار بازاریابی آن‌ها دارای ارتباط معنی‌داری می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Factors Associated with the Marketing Behavior (Selling Type) of Olive Farmers in the Tarom Township

نویسندگان [English]

  • Somayeh Chegini 1
  • Ali Shams 2
  • ahmad Gheidi 3
  • Esmail Karami Dehkordi 4
1 MSc. Graduate of Agricultural Extension and Education, University of Zanjan
2 Assistant Professor of Agricultural Extension and Education, Department of Agricultural Extension, Communication and Rural development, University of Zanjan
3 Assistant Professor of Agricultural Economics, Department of Agricultural Extension, Communication and Rural development, University of Zanjan
4 Associate Professor of Agricultural Extension and Rural Development, Department of Agricultural Extension, Communication and Rural development, University of Zanjan
چکیده [English]

The marketing behavior of olive farmers is different and their behavior is affected by several factors. Because of the strategic importance of olive in the agricultural economics of the Tarom Township, this descriptive - correlational study was aimed to investigate the marketing behavior of olive farmers and the relevant factors effective in the Tarom Township. The statistical population under study consisted of all of the olive farmers in the Tarom Township in 2013 (N=7500) 160 of whom were selected by randomized multi-stage sampling based on Cochran's sampling formula. The research tool was a questionnaire whose validity was verified by a panel of experts in this field and its reliability were obtained by calculating the Cronbach's alpha coefficient greater than 0.7 for composite indices. The results showed that olive farmers market their olive products by three methods named as green, canned and broken and the variables of age, olive price, quantity and quality of production, size of garden, number of participants in extension classes and risk taking status have a significant relationship with marketing behavior of the farmers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing Behavior
  • Olive Farmers
  • Tarom Township
  • Effective Factor

شاهنوشی، ن.، دهقانیان، س. و دین قزلی، ف. 1385. بازاریابی محصولات کشاورزی و روستایی. پاندی، م. و تواری، د. مشهد انتشارات دانشگاه فردوسی. چاپ اول.

جزونقی، م.، دالمن‌پور، م. و کرمانی، م. 1391. عوامل موثر بر بازاریابی و فروش محصول زیتون استان زنجان. همایش ملی مدیریت سرمایه و استعدادهای کشاورزی در پرتو صنعت و تجارت استان زنجان، قابل دستیابی در: http://www.civilica.com/Paper، آخرین دسترسی: 12 فروردین 1394.

خیری، ش. 1386. بررسی نیازهای آموزشی باغداران زیتون در زمینه بهسازی و توسعه باغهای زیتون روستای ویایه شهرستان رودبار. مجله اقتصاد جهاد (ترویج کشاورزی و توسعه روستایی)، 277: 129-140.

رضوانی، م.، صادقلو، ط.، سبکبار ،ح. و افتخاری، ع. 1392. تحلیل و تبیین عوامل مؤثر در شبکه فضایی بازاریابی شیر در نواحی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان خدابنده - استان زنجان). فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 2(1): 1-28.

سازمان جهاد کشاورزی شهرستان طارم. 1392. دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی. آمار تولید و سطح زیر کشت محصولات باغی در شهرستان طارم. قابل دستیابی در: http://agrizanjan.ir، آخرین دسترسی: 20 اسفند 1392.

سالم، ج.، و نمازی، ع. 1386. نقش بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی استان یزد. فصلنامه روستا و توسعه، 1: 41-23.

صبوری، م.، فرج‌اله حسینی، ج.، چیذری، ا. و ایرانبخش، ع. 1385. بررسی و تحلیل دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان گرمسار در خصوص نقش ترویج در بازاریابی محصول خربزه. مجله دانش نوین کشاورزی، 3: 65-76.

طوسی، ی.، حجازی، ی. و حسینی، م. 1388. بررسی و تحلیل نقش عوامل ترویجی- آموزشی بر پذیرش کشت زیتون توسط کشاورزان شهرستان مینودشت. سومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 11 و 12 اسفند 1388، مشهد.

عاقل، ح. و ذوقی، م. 1388.  بررسی مهمترین موانع و مشکلات توسعه کشت کلزا درخراسان. مجله پژوهشهای زراعی ایران، 7: 505-514.

عبدپور دلال، ع. 1390. بررسی ساختار بازاریابی سیب زمینی و عوامل مؤثر بر آن در اردبیل. اولین همایش تخصصی توسعه کشاورزی استانهای شمال غرب کشور ، 18 و19 آبان 1390، دانشگاه پیام نور استان اردبیل، مشکین شهر.

کرمی، آ. و مردانی، ی. 1391. بررسی مسائل بازاریابی انگور شهرستان دنا. همایش ملی توسعه روستایی ، 14 و 15 شهریور 1391، دانشگاه گیلان، رشت.

کوچکی، م. و محمدی، س. 1391. نقش بازاریابی محصولات کشاورزی در توسعه روستایی مطالعه موردی: شهرستان دره شهر. چهارمین همایش علمی سراسری دانشجویی جغرافیا، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، تهران

مجاوریان، م.، رسولی، ف. و حسینی یکانی، ع. 1392. عوامل مؤثر بر انتخاب کانال فروش در بین تولیدکنندگان مرکبات مازندران. نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، 27: 123-133.

مکوندی، ر. و عمانی، ا. 1392. بررسی عوامل مؤثر بر بازاریابی محصولات کشاورزی. اولین همایش ملی گیاهان دارویی و کشاورزی پایدار. ۱۸ مهر ۱۳۹۲، دانشگاه شهید مفتح، همدان.

مقدسی، ر.، اسدزاده، م. و کاظم نژاد،  م. 1390.  مطالعه حاشیه بازاریابی گوجه فرنگی در استان خوزستان. پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، 2: 43-54.

مهدی پور، ا.، صدرالاشرافی، و کرباسی، ع. 1384. بررسی بازاریابی محصول سیب زمینی در ایران، مجله علمی- پژوهشی علوم کشاورزی، 3: 121-130.

نجفی، ب. و فرج‌زاده، ز. 1389. بازاریابی محصولات کشاورزی مطالعه موردی استان فارس. مجله تعاون، (21) 1: 100-111.

یزدانی، س. و کیانی راد، ع. 1383. تدوین الگوی بیمه درآمدی محصولات کشاورزی (مطالعه موردی نخود دیم استان کرمانشاه). دومین همایش علمی بیمه کشاورزی، توسعه و امنیت سرمایه گذاری، 26 و 27 دی 1383، تهران.

Chalwe, s. 2011. Factors influencing bean producters choice of marketing channels in zambia. thesis .University of Zambia. Available at: valuechains.k-state.edu/Chalwe%20Sunga, Visited: 2011/08/05.

Getnet. K., Verbek, W. and Viaene, J. 2005. Modeling spatial price transmission in the grain markets of Ethiopia with an application of ARDL approach to white teff. Journal of Agricultural Economics. 33: 491-502.

Hine, S., Loureiro, M. and Meyer, S. 2001. Marketing Colorado Potatoes as a Value-Added Product: A Case Stady, Journal of Food Distribution Research, 34(3): 45-53.

Jari, B. and Fraser, G. 2009. An analysis of institutional and technical factors influencing agricultural marketing amongst smallholder farmers in the Kat River Valley, Eastern Cape Province, South Africa. African Journal of Agricultural Research Vol. 4 (11): 1129-1137, Available online at http://www.academicjournals.org/ajar, Visited: 2013.03.12

Mzyece. A. 2010. Factors influencing cowpea producers’ choice of marketing channels in ZAMBIA. Available at: http://valuechains.k-state.edu/Agness%20Mzyece, Visited: 2013.09.12

Martins, F. and Carrasco, P. 2004. Selection of marketing channels by inten sive horti cultural crop garowwers in Almeria . Spanish journal of Agricultural Research, 2(1): 27-33.

Pikousova, K. and Prusa, P. 2011. Deterministic factors for choosing of distribution model. pernerscontacts, 4(3): 91-97

Park, T. 2009. Assessing the Returns from Organic Marketing Channels. Journal of Agricultural and Resource Economics, 34(3):483–497.

Prasanna, R., Bulankulama, S., andKuruppuge, R.H. 2011. Factors Affecting Farmers,Higher Gain from Paddy Marketing: A Case Study on Paddy Farmers in north Central, International Journal of Agricultural Management & Development, 2(1): 57-69.

Sartwelle, J., O'Brien, W., Tierney, H. and Eggers, T. 2000. The Effects of Personal and Farm Characteristics upon Gain marketing practices, Journal of Agricultural and Applied Economics, 32,1, (abst).

Sikawa, G. and Muhisga, J. 2011. Factors influencing south- western agenda dairy farmers choice of the marketing Channel: acase stady of kirihura district south western Uganda.

Tahir, A. 2004. marketing of citrus fruit in PAKESTAN. Ph.D. Thesis, Dep. Of Commerces, University of Karachi, Pakistan.

 Trienekens, J. 2011. Agricultural value chains in developing countries a framework for analysis,  international food and agribusiness management reuew, 2: 51-82.