نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی طبیعت و گیاهان دارویی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربت حیدریه، خراسان رضوی

2 عضو هیت علمی

3 استادیار اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزه، استان خراسان رضوی

4 گروه تولیدات گیاهی، دانشگاه تربت حیدریه

چکیده

افزایش مصرف گیاهان دارویی فواید زیادی ازجمله ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای تولید کنندگان به ویژه جامعه روستایی که معیشت آنها وابسته به بهره برداری از طبیعت است دارد. از این رو لازم است عوامل موثر بر میزان مصرف گیاهان دارویی و وضعیت عرضه آن در بازار مورد بررسی قرار گیرد تا با شناخت مهم‌ترین عوامل موثر برآن زمینه توسعه این نوع بهره‌برداری را فراهم کرد. این مطالعه به بررسی نحوه ارائه و مصرف گیاهان دارویی و نگرش و اعتقاد مردم به آن در عطاری‌های شهرستان تربت‌حیدریه پرداخته است. روش تحقیق به‌صورت توصیفی و ابزار گردآوری استفاده از پرسشنامه بود که توسط محقق طراحی گردیده شد. جامعه آماری این تحقیق عطاری‏های شهرستان تربت‏حیدریه و خریداران گیاهان دارویی بود. حجم نمونه با استفاده از محاسبه فرمول کوکران برابر با 383 محاسبه شد که شامل 127 نفر از عطاری‏های شهرستان ‏تربت‏حیدریه و 256 نفر از خریداران گیاهان دارویی تعیین بود. پس از گردآوری داده‏ها توسط پرسشنامه، با استفاده از نرم‌افزار SPSS23 داده‏های تحقیق، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که بین نحوه نگهداری گیاهان دارویی و میزان مصرف مردم (32/0r=) رابطه معنی‌دار و مثبت و بین نحوه عرضه گیاهان دارویی و میزان مصرف مردم (390/0r=) نیز رابطه معنی‌دار و مثبتی به دست ‏آمد. بین نگرش و اعتقاد مردم به اثربخشی گیاهان دارویی و میزان مصرف مردم (582/0r=) و بین داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با گیاهان دارویی و میزان مصرف گیاهان دارویی توسط مردم (376/0r=) رابطه معنی‎داری و مثبتی به ‏دست آمد. از این‌رو تنها با افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان نسبت به مزایای استفاده از گیاهان دارویی و همچنین تغییر در نحوه نگداری و عرضه گیاهان دارویی از شیوه‌های سنتی به شکل مدرن می‌توان به توسعه بازار گیاهان دارویی کمک شایانی کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Study Of Offering and Utilization of Medicinal Plants and People Attitudes towards them in Torbat Heydarieh Herbal Stores

نویسندگان [English]

  • Ibrahim Moradnejadi 1
  • Jalil Farzadmehr 2
  • Hamed Sangoony 3
  • Hassan Feizi 4

1 M.Sc. Graduated, Department of Nature Engineering and Medicinal Plants, Faculty of Agriculture, University of Torbat Heydarieh

2 عضو هیت علمی

3 Assistant Professor of Natural Resources and Watershed Department of Firouzeh city, Razavi Khorasan

4 Department of Plant Production, University of Torbat Heydarieh

چکیده [English]

Increasing the consumption of medicinal plants has many benefits, including creating employment and generating income for producers, especially in rural communities whose livelihoods are highly dependent on nature. Therefore, it is necessary to investigate the factors affecting the consumption of medicinal plants and its status in the market in order to provide the most important factors for the development of this type of exploitation. This study examines the presentation and consumption of medicinal plants and the attitude and belief of people in it in the perfumeries of Torbat Heydarieh. Descriptive research method and collection tool was done using a questionnaire designed by the researcher. The statistical population of this study was the most important and significant perfumers of Torbat Heydariyeh and buyers of medicinal plants. The sample size using the Cochran's formula is equal to 383 which includes127 prominent perfumers of Torbat Heydarieh city and 256 buyers of medicinal plants were selected. After collecting the data by a questionnaire, the research data were analyzed using SPSS23 software. The results showed that there was a significant and positive relationship between the manner of keeping medicinal plants and the amount of consumption of people (r = 0.32) and the relationship between the supply of medicinal plants and the amount of consumption of people (r = 0.390) Was obtained. Between people's attitudes and beliefs about the effectiveness of medicinal plants and Consumption of people (r = 0.582) and a significant and positive relationship was obtained between having a degree related to medicinal plants and the amount of consumption of medicinal plants by people (r = 0.376). Therefore, only by increasing the awareness of consumers about the benefits of using medicinal plants and also by changing the way of supplying medicinal plants from traditional to modern methods, it is possible to help the development of the market of medicinal plants.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Income
  • Work Experience
  • Education
  • perfumery
  • consumer