جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری
یزدان شیرمحمدی؛ الهام لطیفی
چکیده
سازمانهای گردشگری نیازمند برقراری ارتباط و تعامل با گردشگران از طریق رسانههای اجتماعی هستند. از طریق پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، گردشگران به طور مستقل اطلاعات را تولید و به اشتراک میگذارند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثرات کیفیت دادهکاوی بر پذیرش اطلاعات توسط گردشگران در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی از طریق متغیر میانجی ...
بیشتر
سازمانهای گردشگری نیازمند برقراری ارتباط و تعامل با گردشگران از طریق رسانههای اجتماعی هستند. از طریق پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، گردشگران به طور مستقل اطلاعات را تولید و به اشتراک میگذارند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثرات کیفیت دادهکاوی بر پذیرش اطلاعات توسط گردشگران در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی از طریق متغیر میانجی اثرات تشخیصی درک شده، اعتبار اطلاعات در روستاهای هدف گردشگری استان خوزستان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از حیث جمعآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی به شمار میآمد و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش گردشگران روستاهای هدف گردشگری استان خوزستان میباشد. به دلیل عدم دسترسی به تمامی مراجعهکنندگان تعداد جامعه مورد مطالعه نامحدود در نظر گرفته شد. در این پژوهش روش نمونهگیری، روش نمونه گیری در دسترس میباشد و بر اساس جدول مورگان و کرجسی نمونه 384 نفر تعیین شد. روشهای گردآوری اطلاعات پژوهش به دو شیوه کتابخانهای و میدانی بوده است. در این پژوهش برای سنجش روایی از روایی ظاهری و محتوایی و همچنین روایی سازه استفاده شد و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی بهره گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS نشان داد که کیفیت دادهکاوی بر اثرات تشخیصی درک شده و اعتبار اطلاعات تأثیرگذار بود. اثرات تشخیصی درک شده و اعتبار اطلاعات بر پذیرش اطلاعات مؤثر بودند. همچنین اثرات ریسک درک شده بین کیفیت دادهکاوی و اثرات تشخیصی درک شده و بین کیفیت دادهکاوی و اعتبار اطلاعات نقش تعدیلکننده داشت. ازطرفی اثرات تشخیصی درک شده و اعتبار اطلاعات، نقش میانجی بین کیفیت دادهکاوی و پذیرش اطلاعات داشتند. براساس نتایج حاصل از یافتههای تحقیق پیشنهاد می شود، مدیران صفحات و وبلاگهای فعال درپلت فرمهای رسانههای اجتماعی مختلف نسبت به ارائه اطلاعات به روز و کارآمد بصورت مستمر اقدام نموده و با توجه به نیازهای کاربران ، با تولید محتوای متنی مناسب و فایلهای تصویری یا ویدیویی قابل دانلود، اطلاعات ارائه شده به کاربران را افزایش دهند.ضمن اینکه با طرح سؤال و یا چالش، محتوای ارائه شده را کاربردیتر کرده و مخاطب را به شکل مستقیم با محتوا درگیر کنند