نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
2 دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
چکیده
کارآفرینی فرآیندی است که نقش حیاتی در تداوم، رشد و توسعه ملّی ایفا میکند. اهمیت آن تا جایی است که اقتصاد دانان، کارآفرینان را موتور رشد و توسعه اقتصادی جامعه میدانند. ارتقای فعالیتهای کارآفرینانه زنان، محرکی مؤثر برای رشد و توسعه اقتصاد و بهبود کیفیت زندگی آنها محسوب میشود. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر رشد کارآفرینی در کسبوکارهای کوچک(SME) زنان روستایی شهرستان اسلامآباد غرب با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا بود. این تحقیق بهصورت کیفی و با مشارکت 48 نفر از زنان کارآفرین روستایی انجام شده است. اطلاعات از طریق مصاحبههای صورتگرفته با زنان کارآفرین جمعآوری و برای تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج تحلیل محتوای نظرات زنان روستایی عوامل مؤثر بر رشد کارآفرینی در کسبوکارهای کوچک را هفت دسته عوامل کلی فردی، محیطی، فرهنگی- اجتماعی، انگیزشی، آموزشی- ترویجی، سیاستگذاری و مدیریتی نشانداد. لذا با عنایت به نتایج تحلیل صورتگرفته و بهمنظور افزایش کمّی شمار کارآفرینان روستایی، ارتقای کیفی مقوله کارآفرینی در کسبوکارهای کوچک و گسترش فرهنگ کارآفرینی و خوداشتغالی در جامعهروستایی بهویژه در بین زنان روستایی که بازوان توانای فعالیتهای روستایی محسوب میشوند، بهکارگیری سیاستهای تشویقی و حمایتی از سوی دولت پیشنهاد میگردد. لذا توجه نمودن به متغیرهای هر کدام از این مؤلفهها و تقویت آنها میتواند سبب ایجاد انگیزه در زنان روستایی و توسعه این نوع کسب و کار در روستا گردد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identify factors affecting the development of entrepreneurship in small businesses (SME) Rural Women Islamabad city using the techniques of content analysis
نویسندگان [English]
- Bahman Khosravipour 1
- Soheila Pourjavid 2
1 professor of University of Khuzestan Ramin Agriculture and Natural Resources
2 Ph.D Student of Agricultural Extension and Education, University of Khuzestan Ramin Agriculture and Natural Resources
چکیده [English]
Entrepreneurship is a process that plays a critical role in the continued growth and national development plays. Its importance to the point that economists, entrepreneurs are the engine of economic growth and development. Promote women's entrepreneurial activities, effective stimulus to growth and economic development and improve the quality of their life is. The aim of this study was to identify factors affecting the development of entrepreneurship in small businesses (SME) Rural Women Islamabad city was using the techniques of content analysis. This form of qualitative research is done with the participation of 48 entrepreneurship Rural Women Islamabad city. Information is collected through interviews with women entrepreneurs, and Content analysis was used to analyze the data. The content analysis showed that, personal factors, environmental factors, Socio-cultural factors, motivational factors, Education and extension, Policy factors and management factors, the general factors that are influencing the entrepreneurship in small businesses (SME) Rural. Therefore, with regard to the results of the analysis has been done to increase slightly the number of entrepreneurs in rural, Quality improvement category entrepreneurship in rural small businesses (SME) and the culture of entrepreneurship And self-employed in rural communities, especially among rural women whose arms are capable of rural activities, Policy to encourage and support small businesses (SME) Rural women are recommended by the government. Therefore Regarding the variables of each of these components and strengthen them can Motivate women in rural areas and development of the business in the village.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship
- Rural Development
- Small businesses (SME)
- Rural Women