نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
2 استادیار ترویج و آموزش کشاورزی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
3 استادیار گروه ترویج و اقتصاد کشاورزی، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
4 دانشیار ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
چکیده
زیتونکاران به روشهای مختلفی محصولات خود را به بازار عرضه میکنند و رفتار بازاریابی آنها تحت تأثیر متغیرهای مختلف با همدیگر فرق میکند. با توجه به اهمیت راهبردی زیتون در اقتصاد کشاورزی شهرستان طارم، تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی رفتار بازاریابی زیتونکاران از نظر نحوه فروش و عوامل مرتبط با آن در شهرستان طارم صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه زیتونکاران شهرستان طارم در سال 1392 تشکیل میدادند (7500 نفر)، که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و از طریق روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی160 زیتونکار بهعنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن از طریق نظرات صاحبنظران و کارشناسان مرتبط مورد تأیید واقع شد و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ برای شاخصهای ترکیبی بیشتر از 7/0 بهدستآمد. نتایج تحقیق نشان داد که زیتونکاران به سه روش سبز، شکسته و کنسروی محصول زیتون را به بازار عرضه میکنند و متغیرهایی مانند سن، قیمت فروش، کمیت و کیفیت تولید، مساحت باغ، تعداد کلاسهای ترویجی شرکت کرده و میزان ریسکپذیری باغداران با رفتار بازاریابی آنها دارای ارتباط معنیداری میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Factors Associated with the Marketing Behavior (Selling Type) of Olive Farmers in the Tarom Township
نویسندگان [English]
- Somayeh Chegini 1
- Ali Shams 2
- ahmad Gheidi 3
- Esmail Karami Dehkordi 4
1 MSc. Graduate of Agricultural Extension and Education, University of Zanjan
2 Assistant Professor of Agricultural Extension and Education, Department of Agricultural Extension, Communication and Rural development, University of Zanjan
3 Assistant Professor of Agricultural Economics, Department of Agricultural Extension, Communication and Rural development, University of Zanjan
4 Associate Professor of Agricultural Extension and Rural Development, Department of Agricultural Extension, Communication and Rural development, University of Zanjan
چکیده [English]
The marketing behavior of olive farmers is different and their behavior is affected by several factors. Because of the strategic importance of olive in the agricultural economics of the Tarom Township, this descriptive - correlational study was aimed to investigate the marketing behavior of olive farmers and the relevant factors effective in the Tarom Township. The statistical population under study consisted of all of the olive farmers in the Tarom Township in 2013 (N=7500) 160 of whom were selected by randomized multi-stage sampling based on Cochran's sampling formula. The research tool was a questionnaire whose validity was verified by a panel of experts in this field and its reliability were obtained by calculating the Cronbach's alpha coefficient greater than 0.7 for composite indices. The results showed that olive farmers market their olive products by three methods named as green, canned and broken and the variables of age, olive price, quantity and quality of production, size of garden, number of participants in extension classes and risk taking status have a significant relationship with marketing behavior of the farmers.
کلیدواژهها [English]
- Marketing Behavior
- Olive Farmers
- Tarom Township
- Effective Factor