آرایش، م. ب. 1396. بررسی عوامل آموزشی-ترویجی مؤثر بر استفاده از گیاهان تراریخته (مطالعه موردی: استان ایلام). فصلنامه بینالمللی مدیریت کشاورزی و توسعه، 5 (4): 262-257 .
بادکویی، ا. هادیپور، م . پور ابراهیم، ش. 1379. بررسی وضعیت آگاهی زیستمحیطی آموزگاران مقطع دبیرستان تهران و روش ارتقای آگاهی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
باقری، ا و صیامی، ت. 1381. ارتقاء ترویج کشاورزی. سوانسون، ب. بنتز، ر. و سوفرانکو، ا. اردبیل: انتشارات باغ اندیشه.
پزشکیراد، غ. ر. و نعیمی، ا. 1390. بررسی عوامل آموزشی ـ ترویجی مؤثر بر بکارگیری گیاهان تراریخته از نظر متخصصان. اقتصاد و توسعه کشاورزی. 25(1): 9-1.
تبرائی، م. و زمانی پور، ا. 1385. ترویج کشاورزی. بان، و. د.، هاوکینز، ا. انتشارات دانشگاه فردوسی، مشهد.
جایدری، ر. س. ملکمحمدی، ای. و حسینی، س. م. 1390. بررسی راهکارهای آموزشی- ترویجی مدیریت مصرف بهینه آب برای مقابله با خشکسالی در بین گندمکاران استان ایلام. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 4(4): 12-1.
خواجهشاهکویی،. ع. نجفیکانی،. ع. ا. و وصال، ز. 1393. بررسی عوامل مؤثر بر آگاهیهای زیستمحیطیی روسیتاییا ؛ مطالعه موردی (دهستان جاغرق در شهرستان بینالود). پژوهش و برنامهریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد. 4 (1):96-85.
حمایتخواهجهرمی، م.، ارشاد، ف.، دانش، پ.، و قربانی، م. 1396. تأملی جامعه شناختی در باب مناسبات دانش، نگرش و رفتارهای زیستمحیطی (مطالعه دانشجویان دانشگاه تهران). مسائل اجتماعی ایران، 8(1): 26-5.
رضایی، م.، و شبیری، م. 1393. رابطۀ میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات )با تأکید بر اینترنت( با سواد زیستمحیطی دانشجویان. انسان و محیط زیست، 12(4): 58-40.
رزاقی بورخانی، ف. ۱۳۸۸. ترویج بکارگیری گیاهان تراریخته، راهبردی مؤثر برای توسعه کشاورزی پایدار. همایش منطقهای غذا و بیوتکنولوژی. کرمانشاه، 13 اسفند، صص 71-68.
رادفورد، یان. د. 1381. شاخصهای توسعه پایدار، ترجمه حداد تهرانی و ناصر محرم نژاد، تهران: انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست.
رادان، ف. 1397. بررسی رابطه بین متغیرهای اقتصادی- اجتماعی و رسانه های جمعی با تأثیرات زیستمحیطی (مطالعه موردی: کارمندان متزوتسان). مجله آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 7(1): 114-103.
روانبخشسنگجوئی ، م. (1392). وضعیت ایران در توسعه پایدار زیست محیطی. مجله محیط زیست و توسعه، 4 (7): 82-73.
زلیخائیسیار، ل. نادریمهدیی، ک. و موحدی، ر. 1397. مدل عاملهای آموزشی- ترویجی مؤثر بر مدیریت پایدار آب کشاورزی از دیدگاه متخصصان آب استان. 46: 33-16.
ساعتساز، م. 1398. بررسی تاریخی مدیریت منابع آب ایران. محیط زیست ، توسعه و پایداری، 2 (14): 37-1.
ستوده، ا. و پوراصغرسنگاچین، ف. 1389. بررسی گزارشهای شاخصهای پایداری و عملکرد محیط زیست در سال 2008-2005 و جایگاه ایران. مجله محیط زیست و توسعه، 1(1): 72-51.
شهبازی، ا. و حجاران، ا. ، ب. 1370. مرجع ترویج کشاورزی. سوانسون، ب. تهران: انتشارات سازمان ترویج کشاورزی.
شبیری، س. م. فرجاللهی، م. کوهیاقدم، ا. و میبدی، ح. 1392. ارتباط استفاده از رسانههای جمعی (با تأکید بر تلویزیون) با بالا بردن سطح آموزش محیط زیست معلمان. مجله فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم آموزشی، 4(1): 40-23.
شبیری، س. م. 1396. نقش شبکههای اجتماعی در فرهنگ، ارزشها و اعتقادات زیستمحیطی معلمان: مطالعه موردی تلگرام. مجله آموزش محیطزیست و توسعه پایدار، 6 (2): 43-27.
شریفی، خ. اسدی، ا. رحیمیان، م. محمدی، ی. انصاری، ا. و طارفی، ا. 1390. وضعیت سرمایه اجتماعی در تعاونیهای تولید روستایی شهرستان کوهدشت و عوامل مرتبط. فصلنامه رفاه اجتماعی. 11 (42): 152 – 129.
صالحی ، س. و امام قلی ، ل. 1391. مطالعه تجربی رابطه بین آگاهی زیستمحیطی و رفتار زیستمحیطی: مطالعه موردی در مناطق شهری و روستایی شهر سنندج. مجله مسائل اجتماعی ایران. 1(2): 147-121.
صالحی، پ. و پازوکی نژاد ، ز. 1393. محیطزیست در آموزش عالی: ارزیابی دانش زیستمحیطی دانشجویان دانشگاههای دولتی مازندران. مطالعات برنامهریزی آموزشی، 2 (4): 221-199.
علیکرمی، ا. حسینی، . ج. ف. چیذری، م. مهدیزاده. ح. 1388. جایگاه روشهای آموزشی در میزان پذیرش بیوتکنولوژی کشاورزی. سومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی.
عباسی رستمی، ع. ا. احمدپور، ا. و شریفزاده، م. ش. 1395. تحلیل اثربخشی فعالیتهای آموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتونکار با مدلیابی معادلات ساختاری. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 2(3): 706-695.
فاضلی م.، جعفر صالحی، س. 1391. شکاف دانش، نگرش و رفتار گردشگران. مطالعات مدیریت گردشگری ، 24 : 162-137.
فرهمند، م.، شکوهی فرد، ک. ساریخلجی، ح. 1393. بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتارهای زیستمحیطی. مطالعات جامعه شناسی شهری ، 4 (10): 13-1.
فروتنکیا، ش. محمدپور، ت. حسینزاده. و حیدری، ا. 1390. بررسی نقش رسانه و خانواده در افزایش دانش محیطی (مطالعه موردی: دانشجویان پیش دانشگاهی اهواز). پنجمین کنفرانس تخصصی مهندسی محیط زیست ، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده محیط زیست.
گلی، گ. موحدی، ر. و بلالی، ح. 1397. عاملهای آموزشی-ترویجی مؤثر بر مدیریت آب کشاورزی در تولید سیب زمینی همدان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 45: 20-3.
محبوبی، م. ر.، و رمضانی، ن. 1390. سنجش اخلاق زیستمحیطی روستاییان در استان گلستان. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 6(3): 72-62.
محمدیان ، م. ، و بخشنده ، س. 1393. بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و قصد خرید مصرف کنندگان سبز. مطالعات مدیریت بهرهوری، 23 (75): 68-39.
منتیزاده، م. و زمانی، غ. 1391. بررسی و مقایسه عوامل مؤثر بر نگرش زیستمحیطی کشاورزان و افراد غیر عضو تعاونیهای کشاورزی شیراز. تعاون و کشاورزی، 1(4): 63-43.
میرگوهر، م. و موحدمحمدی، ح. 1387. بررسی و اولویتبندی نیازهای آموزشی و ترویجی کشاورزان با استفاده از رویکرد سنجش اختلافی سطح دانش فنی و میزان کاربرد آن (مطالعه موردی گندم کاران استانهای تهران و اصفهان). مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 4(1): 72-61.
مقدسی، ج. 1380. سازههای مؤثر در بکارگیری روشهای آموزشی-ترویجی به وسیله مروجان و کارشناسان کشاورزی استان مرکزی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.
مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شبستر 1398. آمار کشاورزان شهرستان شبستر (گزارش منتشر نشده).
ولیزاده، ن. بیژنی، م. و عباسی، ع. تحلیل محیط زیستگرایانه رفتار مشارکتی کشاورزان در حفاظت از منابع آب سطحی در حوزه جنوبی آبریز دریاچه ارومیه. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 11(2): 201-183.
ویسی، ح. و زرندیان، ا. 1391. ارزیابی آگاهی و دانش محیطزیستی شهروندان: مطالعه موردی اتحادیه ها و مدیران تجاری تهران، منطقه 12. مجله آموزش محیطزیست و توسعه پایدار. 1 (1): 34-15.
Aminrad, Z. & Sayed Zakariya, S.Z.B.& Samad Hadi, A. & Sakari, M. 2013. “Relationship between awareness, knowledge and attitudes towards environmental education among secondary school students in Malaysia”. Journal of World Applied Sciences, 22 (9), 13-26.
Abdullah, A. H. M., Afrad, M. S. I., Bhuiyan, A. A. H., Haque, M. E., & Islam, T. 2018. Attitude and consumption of Bangladeshi professionals toward biotechnological products. Agriculture and Food Security, 7(1), 2-18.
Ajzen, I. 1991. The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211.
Berry, P. M., Dawson, T. P., Harrison, P. A., and Pearson, R. 2001. ‘Impacts of climate change and the implications for conservation’ in Bradley, P. (ed), Exotic and Invasive Species: Should We Be Concerned,? Proceedings of the 11th Conference of the Institute of Ecology and Environmental Management, 6th April 2000, pp.78–82.
Chen, X. Qian, W. Kong, L. Xiong, Y. & Tian, S. 2015. Performance of a suspended biofilter as a new bioreactor for removal of toluene. Biochem Eng, 22(4), 21-40.
Davis, F. D. 1989. Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS quarterly, 7(9), 319-340.
Fishbein, M., & Ajzen, I. 2004. Theory-based behavior change interventions: Comments on Hobbis and Sutton. Journal of Health Psychology. 10(1):27-31
Frick, J., Kaiser, F., Wilson, M. 2004. Environmental Knowledge and conservation behavior: Exploring prevalence and structure in a representative sample. Personality and individual Differences. 3(37), 1-27.
Ghasemi, S., Karami, E., & Azadi, H. 2013. Knowledge, attitudes and behavioral intentions of agricultural professionals toward genetically modified (GM) foods: A case study in Southwest Iran. Science and Engineering Perceived moral Concern, 19(3), 1201-1227.
Ghoochani, O. M., Ghanian, M., Baradaran, M., & Azadi, H. 2017. Multi stakeholders’ attitudes toward Bt rice in Southwest, Iran: Application of TPB and multi attribute models. Integrative Psychological and Behavioral Science, 51(1), 141-163.
Han, J. H. 2006. The effects of perceptions on consumer acceptance of genetically modified (GM) foods. Doctoral Dissertations. Louisiana State University and Agricultural and Mechanical College.
Hoffmann, A. Krumbiegel, P. Richter, T. Richter, M. Röder, S. RolleKampczyk, U. & Herbarth, O. 2014. Helicobacter pylori prevalence in children influenced by non-specific antibiotic treatments. Cent Eur J Public Health, 3(7), 22-48.
Jöreskog, K.G., & Sörbom, D. 1993. LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. United State America: Scientific Software International.
Kaiser, G. F., Lfing, S. W., Fuhrer, U. 1999. Environmental Attitude Andecological Behaviour. Journal of Environmental Psychology, Vol. 19, Pages 1-19.
Molina, M. A., Fernández-Sáinz, A., Izagirre-Olaizola, J. 2013. Environmental knowledge and other variables affecting pro-environmental behaviour: comparison of university students from emerging and advanced countries. Journal of Cleaner Production, Vol. 61, Pages 130-138.
Rogers, E. M. 2003. Diffusion of innovations (5th Ed.). New York: Free Press. Retrieved fromhttp://www.amazon.com/DiffusionInnovations-Edition-Everett Rogers/dp/0743222091.
Salehi, S. 2009. Environmental Attitudes and Behavior in Iran: A Study in the Northern Provinces Using the New Environmental Paradigm, PhD thesis, Leeds University, UK.
Sutton, P. W. 2007. The environment: A sociological introduction. Cambridge: Polity.
Sorgo, A., & Ambrozis-Dolinsek, J. 2009. The relationship among knowledge of attitudes toward and acceptance of genetically modified organisms (GMOs) among Slovenian teachers. Electronic Journal of Biotechnology, 12(4), 1-2.
Taylor, S., & Todd, P. A. 1995. Understanding information technology usage: A test of competing models. Information systems research, 6(2), 144-176.