دانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26578420211222Study of social and economic impacts of industrial estates on rural areas
Case study: Industrial estates of Urmia cityمطالعه پیامدهای اجتماعی و اقتصادی شهرکهای صنعتی بر نواحی روستایی مورد مطالعه: شهرکهای صنعتی شهرستان ارومیه39941813895310.22048/rdsj.2021.286636.1945FAتوحید علیزادهدانشگاه فردوسی مشهد دانشکده ادبیات و علوم انسانی گروه جامعه شناسیمحمد مظلوم خراسانیاستاد و عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد،علی اکبر مجدیدانشیار و عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210520Industrialization plays a major role in the economic and social development of rural communities. In the process of industrial development, industrial estates is recognized as one of the strategies for development of rural communities. The aim of this study was to identify and evaluate the effects of social and economic dimension of phase one and two industrial estates on rural areas in Urmia city. The research method is quasi-experimental which has been evaluated using a post-test design of two experimental and control groups. The statistical population includes village's adjacent to the industrial estates (Ghahramanlou Sofla, Ilyas Abad and Jarchilo) and non-adjacent areas of the industrial estate (Keshtiban, Miyavogh and Tazekend). The results showed that the two areas study, namely the villages adjacent to the industrial estates and the villages far from the industrial estates are different in terms of economic and social consequences. In terms of economic impacts, the average of adjacent villages (economic improvement (30/6), employment (13/5), job satisfaction (7)) was more than villages far from the estates (economic improvement (25.8), employment (10/8), job satisfaction (5/9). This difference was made significant by using the values of the t-test of two independent samples. In general, the average of this variable was evaluated in the villages adjacent to the town (51/1) and in the villages far from the town (42/6). The results also show the impact of the industrial estates on the dimensions of social consequences in the sense that, along with the decrease in migration and increase in the quality of life in the villages adjacent to the estate, enhancement of social harms is also observed in these villages.صنعتی شدن نقش عمدهای در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع روستایی دارد. در فرایند توسعه صنعتی، استقرار پدیده شهرک صنعتی به عنوان یکی از راهبردهای توسعه روستایی شناخته میشود. مطالعه حاضر با هدف شناسایی و بررسی میزان اثر ابعاد اجتماعی و اقتصادی استقرار شهرک صنعتی فاز یک و دو، در نواحی روستایی شهرستان ارومیه صورت گرفته است. روش پژوهش، شبه آزمایشی است که با استفاده از طرح پسآزمون مورد سنجش قرارگرفتهاند. جامعه آماری شامل روستائیان نواحی همجوار و غیرهمجوار شهرکهای صنعتی است. حجم نمونه، تعداد 400 نفر از ساکنان روستاهای اطراف شهرک صنعتی به عنوان نمونه گروه آزمایش (از روستاهای الیاسآباد، قهرمانلوی سفلی و جارچیلو) و بعلاوه 400 نفر از افراد روستائی خارج از ناحیه شهرکهای صنعتی ( از روستاهای کشتیبان، تازهکند و میاوق) نمونه گروه شاهد انتخاب شدند.نتایج تحقیق نشان داد که دو منطقۀ مورد بررسی یعنی روستاهای مجاور شهرک صنعتی و روستاهای دور از شهرک صنعتی به لحاظ پیامدهای اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر متفاوت هستند. در ابعاد پیامدهای اقتصادی، میانگین روستاهای مجاور (بهبود اقتصادی (30/6)، اشتغال زایی (13/5)، رضایت شغلی (7) بیشتر از روستاهای دور از شهرک (بهبود اقتصادی (25/8)، اشتغال زایی (10/8)، رضایت شغلی (5/9) بود. این تفاوت، با استفاده از مقادیر مربوط به آزمون تی دو نمونهای مستقل معنادار شده است. به طورکلی میانگین این متغیر در روستاهای مجاور شهرک (51/1) و در روستاهای دور از شهرک (42/6) ارزیابی گردید. نتایج، همچنین نشان میدهد که، همزمان با کاهش مهاجرت و افزایش کیفیت زندگی در روستاهای مجاور شهرک، افزایش آسیبهای اجتماعی در این روستاها مشاهده میشود.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_138953_cc0bbeb9783cfb401537ee9405770f2c.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26578420211222Predicting the Level of Realization of Agricultural Conversion and Complementary Construction industry Projects Using ordered Probit Modelارزیابی سطح تحققپذیری طرحهای احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی استان مازندران با استفاده از الگوی پروبیت ترتیبی41942914097710.22048/rdsj.2021.284169.1938FAسید مجتبی مجاوریاندانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری0000-0003-4821-1539رقیه زاهدیان تجنکیدکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری0000-0003-4163-5611مریم اسدپور کردیدانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساریJournal Article20210501The study of the behavior of investors has a significant bearing on the development of various economic sectors. One of the important issues in assessing the success of investors is their predicted level of achievement. In this study, the level of realization of agricultural conversion and complementary construction projects in Mazandaran province has been investigated. The level of possibility of the goals achieved is from the proposed capacity ratio in the license to the capacity built to start work. The data was collected from the Jihad Agriculture Organization of Mazandaran province and 386 units were selected as the sample. The units studied in this research were divided into three groups less than realized, fully realized and more than realized. The generalized probit model was used to identify the effective factors on the level of feasibility. The results show that the variables of type of ownership, location, activity size, duration of construction of unit on the level of realization of construction of conversion industries are effective. The effect of these variables varies in different cities and types of activities. Using the present model, we can predict the level of realization of planned goals in the construction of the mentioned units.مطالعه رفتار سرمایهگذاران کمک شایانی در توسعه بخشهای مختلف اقتصادی دارد. یکی از موارد مهم در ارزیابی میزان موفقیت سرمایهگذاران، رسیدن آنها به اهداف پیشبینی شده است. در این مطالعه به بررسی سطح تحقق پروژههای ساخت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی استان مازندران پرداخته شده است. سطح تحقق اهداف در این مطالعه از نسبت ظرفیت پیشنهادی در جواز تأسیس و ظرفیت احداث شده برای شروع کار به دست آمده است. اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران جمعآوری و 386 واحد به عنوان نمونه انتخاب شده است. واحدهای مورد مطالعه در این تحقیق به سه دسته کمتر از حد تحققیافته، کاملا تحققیافته و بیشتر از حد تحققیافته تقسیم و الگوی پروبیت ترتیبی برای شناسایی عوامل اثرگذار بر سطح تحققپذیری استفاده شده است. نتایج نشان میدهد متغیرهای نوع مالکیت، مکان استقرار، اندازه فعالیت، طول دوره ساخت واحد بر سطح تحقق احداث صنایع تبدیلی مؤثر هستند. میزان تأثیر متغیرهای مزبور در شهرستانهای مختلف و نوع فعالیت متفاوت است. با استفاده از الگوی حاضر میتوان سطح تحقق اهداف برنامهریزیشده در احداث واحدهای نامبرده شده را پیشبینی کرد.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_140977_aad6d12377c341ea1ddf432b8e545667.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26578420211222Investigating the Marketing Efficiency of Selected Crops in Rural Small Family Farms: A Case Study (Basht County)بررسی کارآیی بازاریابی محصولات زراعی منتخب مزارع خانوادگی خرد روستایی مطالعهی موردی (شهرستان باشت)43144514097610.22048/rdsj.2021.292208.1955FAمحمدصادق قلی پوردانشجوی سابق کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگاناحمد عابدی سروستانیعضو هیات علمی- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانرامتین جولاییعضو هیات علمی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانJournal Article20210626The importance of the market for agricultural products is as important as the production of the product. However, marketing has always been one of the major problems of smallholder and family farmers. The present descriptive survey research has investigated the marketing efficiency of agricultural products of rural small family farms. The study population included 2000 family farmers in Basht county in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad provinces. Using the Georgian and Morgan table, 322 of them were studied by random cluster sampling. A questionnaire was used to collect information, the validity of which was confirmed by referring to university professors, and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The results showed that the marketing efficiency of family farm agricultural products is equal to 2.5. In other words, one unit increase in product costs, 2.5 units in price increase, which is to the benefit of the producer and to the detriment of the consumer. However, with increasing levels of education, annual agricultural income, number of workers, local infrastructure services, and financial services, the marketing efficiency of products increases. Also, increasing in size of the owned land is inversely related to the numerical value of marketing efficiency. In other words, as the size of owned land increases, the numerical value of marketing efficiency decreases. With increasing in the annual cost of agriculture, the amount of marketing efficiency decreases. The results showed that the marketing efficiency of agricultural products of literate farmers as well as farmers with arable land size more than 1.5 hectares was higher than other farmers. In sum, only 0.3% of farmers had marketing with the desired efficiency (equal to one), and the highest efficiency was related to the path of producers to wholesalers. Establishing marketing cooperatives and promoting a suitable cultivation pattern are among the suggestions of the present study to increase the marketing efficiency of agricultural products.اهمیت بازار برای محصولات کشاورزی به اندازه تولید محصول مهم میباشد. این در حالی است که بازاریابی همواره یکی از مشکلات مهم کشاورزان خردهپا و خانوادگی بوده است. پژوهش توصیفی-پیمایشی حاضر به بررسی کارآیی بازاریابی محصولات کشاورزی مزارع خانوادگی خرد روستایی پرداخته است. جمعیت مورد مطالعه شامل 2000 کشاورز خانوادگی شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که با استفاده از جدول گرجسی و مورگان تعداد 322 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن از طریق مراجعه به اساتید دانشگاه و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد کارآیی بازاریابی محصولات کشاورزی مزارع خانوادگی برابر 5/2 است. به عبارتی به ازای یک واحد افزایش در هزینههای محصول، قیمت آن 5/2 واحد افزایش مییابد که این مسئله به نفع تولیدکننده و به ضرر مصرفکننده میباشد. این در حالی است که با افزایش سطح تحصیلات، درآمد سالانه از کشاورزی، تعداد کارگر، خدمات زیربنایی و مالی، کارآیی بازاریابی محصولات افزایش مییابد. همچنین افزایش اندازه زمین ملکی، با مقدار عددی کارآیی بازاریابی رابطه عکس دارد. به عبارت دیگر با افزایش اندازه زمین ملکی مقدار عددی کارآیی بازاریابی، کاهش مییابد. با افزایش هزینه سالانه کشاورزی نیز مقدار کارآیی بازاریابی کاهش مییابد. البته این کاهش تا آنجا مطلوب است که به عدد یک برسد. نتایج نشان داد که کارآیی بازاریابی محصولات کشاورزی زارعان باسواد و همچنین کشاورزانی که دارای اندازه زمین زراعی بیش از 5/1 هکتار بودند، بیش از سایر کشاورزان بود. در مجموع، فقط 3/0 درصد از کشاورزان دارای بازاریابی با کارایی مطلوب (برابر یک) بودند و بیشترین کارآیی مربوط به مسیر تولیدکنندگان به عمدهفروشان بود. تشکیل تعاونیهای بازاریابی و ترویج الگوی کشت مناسب از پیشنهادات تحقیق حاضر برای افزایش کارآیی بازاریابی محصولات کشاورزی میباشد.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_140976_66ddea134beacf5d32fc70142fbcdc9c.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26578420211222Investigating the effect of economic and social factors on the consumption of rural householdsبررسی تأثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی بر مصرف خانوارهای روستایی و شهری44745912685210.22048/rdsj.2021.244091.1869FAفاطمه رستگاری پوراستادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربت حیدریهفاطمه مساحیدانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزیعزیزالله اربابیدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، ایرانJournal Article20200816Changing the pattern of household consumption in Iran is one of the most important issues influencing social and economic changes. Considering the issue of allocation of limited resources of the country and the management of demographic patterns of household consumption patterns, it is important to study the changes in the pattern of consumption and the factors affecting it. The main purpose of this paper is to study the effects of population dynamics and the impact of economic factors on the patterns of rural and urban consumption patterns. In order to achieve the objectives of this paper, panel data has been used with income data and household expenses during the period of 2007-2017.The results of the study showed that the changes in the household consumption pattern with the variables of education, population, unemployment, total income and household expenses are significant.And with a decline in education and unemployment, the rate of consumption increases and with the increase of other variables, ie population, total income and total cost of consumption increases. تغییر هزینه مصرفی خانوار در ایران یکی از مهمترین موضوعاتی است که از تغییرات اجتماعی و اقتصادی تأثیر پذیرفته است. توجه به مسئله تخصیص منابع محدود کشور و مدیریت جمعیتی الگوی مصرف خانوارهای کشور سبب شده تا بررسی تغییرات مصرف و عوامل مؤثر بر آن از اهمیت بالایی برخوردار باشد. هدف اصلی این مطالعه، بررسی تأثیر پویایی جمعیت و میزان تأثیرات عوامل اقتصادی بر تغییرات مصرف خانوارهای روستایی و شهری میباشد. بهمنظور نیل به اهداف این مطالعه از روش پانل دیتا با تکیه بر اطلاعات درآمد و هزینه و مصرف خانوار طی دوره 1395-1385 استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد متغیرهای بیکاری و تحصیلات رابطه معکوس با مصرف خانوار دارند بطوریکه با افزایش یک درصد در این متغیرها، مصرف خانوار به میزان 36/5 و 57/9 درصد کاهش مییابد. همچنین متغیرهای جمعیت، درآمد و هزینه کل با مصرف خانوار رابطه مثبت دارند بطوریکه با افزایش یک درصد در این متغیرها، میزان مصرف به ترتیب به میزان 6/8 ، 06/0 و 05/0 درصد افزایش مییابد. با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد میشود سیاستگذاریهای مناسب توسط دولت در جهت افزایش اشتغال و افزایش درآمد خانوارها صورت پذیرد.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_126852_8d19692d99ce4ba3887cf8c70b245342.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26578420211222A strategic model (TOWS) for the development of the silk industry with emphasis on its role in rural developmentمدل راهبردی (TOWS) توسعه صنعت ابریشم با تأکید بر نقش آن در توسعه روستایی46147114512910.22048/rdsj.2022.295202.1961FAتکتم محتشمیاستادیار، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تربت حیدریهJournal Article20210714Due to its potentials and facilities, the silk industry can be developed in various ways and play a strategic role in rural development. This study aims to provide strategies for the development of the silk industry in the country in order to enable development, especially in the rural sector. To this end, first, using literature and interviewing experts in this field, 12 external points and 11 internal points were identified and prioritized. Then, based on a strategic model (TOWS), the development strategies of this industry were determined. The statistical population of this research is 36 specialists and experts familiar with the internal and external operations and environment of this industry and all the collected information has been obtained through the consensus of expert judgments. The results showed that the strategy of reconstruction and strengthening the integration of weaving in the silk value chain is selected as the best strategy. Based on these findings, suggestions are made that can provide a roadmap for policy makers to develop the silk industry and strengthen its competitiveness.صنعت ابریشم با توجه به پتانسیلها و امکانات موجود خود میتواند از طرق مختلف در محور توسعه قرار گیرد و نقشی راهبردی در توسعه روستایی ارائه نماید. در مطالعه حاضر، سعی شده راهبردهایی برای توسعه صنعت ابریشم در کشور ارائه شود تا از این طریق بتوان امکان توسعه بهویژه در بخش روستایی را فراهم آورد. برای این منظور نخست با استفاده از ادبیات موضوعی و مصاحبه با خبرگان این حوزه، 12 نقطه بیرونی و 11 نقطه درونی مشخص و اولویتبندی شد. در ادامه بر پایه یک مدل راهبردی (TOWS) استراتژیهای توسعه این صنعت تعیین گردید. جامعه آماری این تحقیق متخصیص و خبرگان آشنا به عملیات و محیط داخلی و خارجی این صنعت در سال 1397 بوده و تمامی اطلاعات جمعآوریشده از طریق اجماع قضاوتهای 36 نفر از این متخصصان حاصلشده است. نتایج بهدستآمده نشان داد، استراتژی بازسازی و تقویت ادغام نوغانداری در زنجیره ارزش ابریشم بهعنوان بهترین راهبرد انتخاب می باشد. براین اساس، انجام اصلاحاتی ساختاری برای بهبود زنجیره ارزش این صنعت براساس بهبود کارایی، بهبود ارزش فرآورده های ابریشمی، ایجاد ارزش با توسعه محصولات جدید و مشارکت در توسعه پیشنهاد شده است.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_145129_c2527dfa42503aeab32d1690448ee9bf.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26578420211222The study of oilseed crops cultivation in sustainable development of rural areas of Sistan regionبررسی کشت گیاهان دانه روغنی در توسعه پایدار مناطق روستایی حوزه سیستان47348514267010.22048/rdsj.2022.315157.1988FAابوالفضل توسلیاستادیار گروه کشاورزی، دانشگاه پیام نور، زاهدان، ایران0000-0002-8753-2493سید محمد رضا سید حسینیعضو سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستانعلیرضا آبدهعضو سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستانJournal Article20211114Production of oilseed crops plays an important role in saving foreign exchange, accelerating the process of economic development, security and food independence of the country. Also, villages are always mentioned as one of the powerful and effective components in facilitating and accelerating the process of economic development of the country. Therefore, the present study was conducted with the aim of presenting a strategic plan for the cultivation of oilseed crops in the sustainable development of rural areas of Sistan region by SWOT method. In this research, four important oilseed crops of the region including sesame, safflower, rapeseed and sunflower were studied. This research is theoretical and applied from aim aspect; and it is descriptive-analytical from content aspect. The data collection tool in this study was a questionnaire. The strengths, weaknesses, opportunities and threats of the mentioned goal were examined from the perspective of researchers, managers and experts of Jihad-e-Agriculture organization and also farmers of oilseed crops using a questionnaire and interviews. Based on the results of the research, it was observed that the main strategy of the mentioned goal is an aggressive strategy. This strategy is a combination of strengths and opportunities, which among the internal factors, strengths; and among external factors, opportunities were identified as the dominant part. Therefore, according to the research results, it was concluded that the main priorities for achieving sustainable rural development are "increasing the guaranteed price", "providing low-interest bank facilities for planting oilseeds" and "allocating subsidies to purchase machinery of planting and harvesting of oilseed crops".تولید دانههای روغنی، نقش بسزایی در صرفهجویی ارزی، تسریع روند توسعه اقتصادی، امنیت و استقلال غذایی کشور ایفا میکند. همچنین همواره از روستاها به عنوان یکی از مولفهها و اهرمهای قدرتمند و اثرگذار در تسهیل و تسریع روند توسعه اقتصادی کشور یاد میشود. از این رو پژوهش حاضر با هدف ارائه برنامه راهبردی پتانسیل کشت و کار گیاهان دانه روغنی در توسعه پایدار مناطق روستایی حوزه سیستان به روش SWOT در سال 1400 به اجرا در آمد. در مطالعه حاضر چهار گیاه دانه روغنی مهم منطقه شامل کنجد، گلرنگ، کلزا و آفتابگردان مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از نظر هدف نظری، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی -تحلیلی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه، پرسشنامه بود. نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای هدف مذکور از دیدگاه محققان، مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و همچنین کشاورزان گیاهان دانه روغنی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج بهدست راهبرد اصلی هدف مذکور، راهبرد تهاجمی است. این راهبرد تلفیقی از نقاط قوت و فرصتهاست، که در بین عوامل داخلی قوتها و در بین عوامل خارجی، فرصتها بخش غالب تشخیص داده شدند. لذا با توجه به نتایج تحقیق اولویتهای اصلی برای دستیابی به توسعه پایدار روستایی از طریق کشت و کار گیاهان دانه روغنی به ترتیب اجرای برنامههای "افزایش قیمت تضمینی"، "ارائه تسهیلات کم بهره بانکی برای کاشت دانههای روغنی" و "اختصاص یارانه جهت خرید ماشینآلات کاشت و برداشت دانههای روغنی" تشخیص داده شد.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_142670_049bacd376c1a475a42fcfc9c07ae5ab.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26578420211222Analysis of internal and external factors affecting the dairy industry in the rural areas of Kerman provinceتحلیل عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر صنعت شیر روستاهای استان کرمان48750014106710.22048/rdsj.2021.300318.1972FAمهدیه ساعیاستادیار بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان، سازمان تحقیقات،پیروز شاکریدانشیار پژوهشی بخش تحقیقات تغذیه و فیزیولوژی دام، مؤسسه تحقیقات علوم دامی کرج، ایران.اصغر صالحیاستادیار بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، سازمان تحقیقات،صفت الله رحمانیاستادیار پژوهش، گروه تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویجی، دفتر امور اقتصادی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایرانJournal Article20210824Due to the different climates, some areas of Kerman province have a good ability to raise and maintain livestock, especially in rural and nomadic areas, which has a large share in providing meat and dairy products needed by people in the province and even exported to neighboring provinces. . In recent years, drought, water crisis, loss of pastures, smuggling and rising livestock costs, etc. have caused great damage to this strategic sector. The purpose of this study was to investigate the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the dairy industry in the rural areas of Kerman province through the analysis of internal and external factors. The instrument used was a questionnaire and descriptive statistics and SWOT analysis were used to analyze the information. The results showed that "the existence of climate diversity in the province" is the most important strength and "non-timely payment of milk prices by industries" are the most important weakness in the dairy industry. In addition, "increasing demand for milk and dairy products" was the most important external opportunity and "fluctuations and rising livestock costs" were the most important external threats to the industry. Also, according to the findings of the study, weaknesses and threats are more important in the dairy industry and are in a situation where the system can act with the help of defensive strategy to reduce weaknesses and threats.با توجه به وجود اقلیمهای متفاوت، مناطقی از استان کرمان قابلیت مناسبی برای پرورش و نگهداری دام بهویژه در بخشهای روستایی و عشایری دارد که سهم بزرگی در تأمین گوشت و فرآوردههای لبنی مورد نیاز مردم داخل استان داشته و حتی به استانهای همجوار نیز صادر میشده است. در سالهای اخیر خشکسالی، بحران آب، از بین رفتن مراتع، قاچاق و بالا رفتن هزینههای نگهداری دام و غیره به این بخش استراتژیک آسیب زیادی وارد ساخته است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید صنعت شیر روستاهای استان کرمان از طریق تحلیل عوامل درونی و بیرونی بوده است. تحقیق حاضر از لحاظ نوع تحقیق کاربردی و از نظر روش تحقیق مورد استفاده، پیمایشی-توصیفی است. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه و برای تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و تحلیل SWOT استفاده شده است. نتایج نشان داد که "وجود تنوع اقلیمی در استان"مهمترین نقطه قوت و "عدم پرداخت بهموقع قیمت شیر توسط صنایع" مهمترین نقطهی ضعف در صنعت شیر هستند. علاوه بر این "افزایش تقاضا برای شیر و محصولات لبنی" مهمترین فرصت خارجی و "نوسانات و افزایش هزینه دام" مهمترین تهدید خارجی برای صنعت شناخته شدند. همچنین بر اساس یافتههای مطالعه، در صنعت شیر روستاهای استان کرمان نقاط ضعف و تهدید از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و در شرایطی قرار دارند که سیستم میتواند با کمک استراتژی تدافعی در جهت کاهش ضعفها و تهدیدات عمل نماید.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_141067_94538e1246e973716e889088fb1bbaf1.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26578420211222The effect of adopting pressurized irrigation technology on the management of sustainable rural development with respect to the rural entrepreneurship variable (Case study of Chaharmahal and Bakhtiari province: Kiar city)تاثیر پذیرش تکنولوژی آبیاری تحت فشار بر مدیریت توسعه پایدار روستایی با توجه به متغیر کارآفرینی روستایی (مورد مطالعه استان چهارمحال و بختیاری: شهرستان کیار)50151513847310.22048/rdsj.2021.297597.1967FAمهدی محمدیاستادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانابوالفضل باغبانی آرانیاستادیار و عضو هیات علمی بخش علمی کشاورزی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-9944-8611ابراهیم همتیاندانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20210731The aim of this study was to investigate the effect of adopting pressurized irrigation technology on the management of sustainable rural development with respect to the rural entrepreneurship variable in Chaharmahal and Bakhtiari province (Kiar city). This research is descriptive-survey in terms of applied purpose and its method. The statistical population of the study included 100 farmers and farm managers in the villages of Kiar city. According to Cochran's formula, the required number of samples was estimated at 80 people. Cluster sampling method was used for sampling. Data collection tool was a standard questionnaire that to confirm its validity and reliability, the questionnaire was provided to experts and experts in this field and the necessary changes were applied to it, which was approved. And Cronbach's alpha coefficient of variables (rural entrepreneurship, sustainable rural development management and adoption of pressurized irrigation technology) are (0.844, 0.871 and 0.802), respectively. Cronbach's alpha coefficient and combined reliability of shared values were used to measure reliability using SmartPLS-2 software. The results showed that the adoption of pressurized irrigation technology has an effect on sustainable rural development management due to the rural entrepreneurship variable in Kiar city and in addition, the impact of rural entrepreneurship on sustainable rural development management in Kiar city was also confirmed. Rural entrepreneurship has also been able to mediate between the adoption of pressurized irrigation technology and the management of sustainable rural development. Finally, it is suggested that the government, through expert and local promoters, can hold special training courses on pressurized irrigation in the villages of Kiar city, in order to achieve sustainable rural management in Kiar city by influencing rural entrepreneurship.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر پذیرش تکنولوژی آبیاری تحت فشار بر مدیریت توسعه پایدار روستایی با توجه به متغیر کارآفرینی روستایی در استان چهارمحال و بختیاری (شهرستان کیار) صورت گرفتهاست. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کشاورزان و مدیران مزرعه روستاهای شهرستان کیار به تعداد 100 نفر بوده است که با توجه به فرمول کوکران، تعداد نمونه موردنیاز 80 نفر برآورد گردید. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد بود که برای تایید روایی و پایایی آن، پرسشنامه در اختیار خبرگان و صاحبنظران این حوزه قرار گرفت و تغییرات لازم در آن اعمال شد که مورد تایید قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای (کارآفرینی روستایی، مدیریت توسعه پایدار روستایی و پذیرش تکنولوژی آبیاری تحت فشار) بهترتیب (844/0، 871/0 و 802/0) میباشد. جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مقادیر اشتراکی با استفاده از نرم افزار SmartPLS-2، استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پذیرش تکنولوژی آبیاری تحت فشار بر مدیریت توسعه پایدار روستایی با توجه به متغیر کارآفرینی روستایی در شهرستان کیار تاثیر معنیداری دارد و علاوه بر این، تاثیر کارآفرینی روستایی بر مدیریت توسعه پایدار روستایی در شهرستان کیار نیز تایید شد. همچنین کارآفرینی روستایی توانسته است بین پذیرش تکنولوژی آبیاری تحت فشار و مدیریت توسعه پایدار روستایی نقش میانجی داشته باشد. در نهایت پیشنهاد میشود دولت از طریق مروجان خبره و بومی منطقه، اقدام به برگزاری دورههای آموزشی ویژه آبیاری تحت فشار در روستاهای شهرستان کیار نماید تا با تاثیر بر کارآفرینی روستایی به مدیریت پایدار روستایی در شهرستان کیار دست یافت.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_138473_8cb3f6b725a08a95b6f1ddcedcb36a4c.pdf