TY - JOUR ID - 104901 TI - راهبردهای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرمابا رویکرد کارآفرینی در مناطق روستایی (مطالعه موردی:روستاهای شهرستان بم استان کرمان) JO - راهبردهای توسعه روستایی JA - RDSJ LA - fa SN - 2383-2657 AU - بنی اسدی, ندا AU - ثمری, داود AU - فرج الله حسینی, جمال AU - امیدی نجف آبادی, مریم AD - دانشجو دکترا توسعه کشاورزی ، گروه توسعه کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، ایران AD - دانشیار گروه توسعه کشاورزی ، گروه توسعه کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، دانشگاه ازاد اسلامی کرج، ایران AD - دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، گروه توسعه کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، ایران AD - دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی ، گروه توسعه کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 6 IS - 4 SP - 445 EP - 462 KW - بازاریابی KW - بسته‌بندی KW - محصولات فراوری شده KW - مدیریت نوآوری KW - توسعه روستایی DO - 10.22048/rdsj.2020.189742.1807 N2 - یکی از راهکارهای توسعه کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی با هدف جلوگیری از ضایعات محصولات در جهت توسعة کشاورزی و کارآفرینی روستایی می­باشد .با توجه به اینکه یکی از مشکلاتی که هم­اکنون صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما در استان کرمان با آن مواجه است، عدم نوآوری در این صنایع و به دنبال آن نداشتن سهم کافی در بازارهای داخلی و بازارهای جهانی است که نتوانسته سهمی در اشتغال و کارآفرینی برای منطقه داشته باشد. بدین منظور، پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی و مطالعات میدانی به شیوة  SWOTبه ارائة راهبرد کانونی توسعة صنایع تبدیلی و تکمیلی  در مناطق روستایی شهرستان بم پرداخته شده است.  نتایج نشان داد که استراتژی تدافعی (WT) در الویت استراتژی­ها در توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی قرار دارد. به دلیل توانمندی­ها و ظرفیت­­ها بالای منطقه، آستانة نوآوری و خلاقیت در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی  مناطق روستایی نیازمند بازنگری و ارائة سیاست­های مناسب برای رفع محدودیت­ها و استفاده از توان­های موجود روستایی و کشاورزی است. UR - https://rdsj.torbath.ac.ir/article_104901.html L1 - https://rdsj.torbath.ac.ir/article_104901_4ebf80c1eb3cf99b68683b04ad8be4ed.pdf ER -