ترویج و آموزش کشاورزی
لاله محتشم زاده؛ محمد صادق ابراهیمی کوهبنه؛ امیر مظفر امینی
چکیده
بهمنظور کاهش مشکلات در بخش کشاورزی و در راستای واگذاری امور به بخش خصوصی و کوچکسازی دولت، از سال 1386، ایجاد و استقرار شبکه غیردولتی خدمات مشاورهای فنی و مهندسی کشاورزی در سطح کشور اجرایی شد. هدف از این مطالعه بررسی عومل مؤثر بر موفقیت شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان اصفهان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل ...
بیشتر
بهمنظور کاهش مشکلات در بخش کشاورزی و در راستای واگذاری امور به بخش خصوصی و کوچکسازی دولت، از سال 1386، ایجاد و استقرار شبکه غیردولتی خدمات مشاورهای فنی و مهندسی کشاورزی در سطح کشور اجرایی شد. هدف از این مطالعه بررسی عومل مؤثر بر موفقیت شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان اصفهان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیر عامل و اعضای هیئتمدیره شرکت مشاوره فنی مهندسی کشاورزی استان اصفهان میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل 130 شرکت بود که تعداد 62 شرکت نمونه انتخاب و از هر شرکت تعداد حداقل دو نمونه از اعضای هیئت مدیره و مدیران مسئول و در مجموع تعداد 130 نفر انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بود که اعتبار آن با استفاده از تأیید توسط کارشناسان و اعتماد آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (83/0) مورد تأیید قرارگرفت. نتایج تحقیق نشانداد که میزان موفقیت شرکتهای مشاوره کشاورزی 2/53٪ در سطح متوسط ارزیابی شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشانمیدهد که ارتباط مثبت و معنیداری بین متغیرهای استفاده از دورههای آموزشی و ارائه پاداش های مالی با متغیر وابسته میزان موفقیت شرکتها وجود دارد. نتیجه تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نشانداد که حدود 40٪ از عوامل مؤثر بر میزان موفقیت شرکتهای مشاوره کشاورزی را میتواند به متغیرهایی نظیر: استفاده از دوره های آموزشی بهخصوص دوره آموزش روش های مدیریت (382/0) ارائه پاداش مالی به اعضاء در مقابل عملکرد مطلوب (278/0) تعداد قرارداد با دیگر سازمان های دولتی و خصوصی (249/0) و ویژگیهای کارآفرینانه افراد (220/0) نسبت داد.