دانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26577420210219The Effect of Agricultural Extension and Education System on Farmers’ Environmental Behaviorتاثیر روشهای آموزشی نظام ترویج و آموزش کشاورزی بر رفتار زیست محیطی کشاورزان38139612793710.22048/rdsj.2020.242509.1864FAیحیی صافی سیسدکتری ترویج کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، ایرانمیلاد جودی دمیرچیکارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، ایرانمژده ملکیدکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه شیراز، ایرانJournal Article20200804At present, although the efficiency and sustainability of many environmental protection technologies have been widely proven in agricultural research centers, but many farmers still do not have enough information and knowledge about these technologies, and the reason for this is that such technologies require the replacement of local management skills, knowledge and manpower with foreign inputs. The purpose of this study was to analyzing of the effect of agricultural extension and education system in the form of educational-extension methods on farmers’ environmental behavior. The present study is a descriptive and causal-relational research that was conducted by survey method. The statistical population of this study was farmers in Sis area located in Shabestar district of East Azarbaijan province (N = 4487). The Morgan table was used to determine the sample size. The sample size was 350, which increased to 360 farmers to reduce the error and also to cover the unanswered questionnaires and were studied using random sampling method. The data collection instrument was a questionnaire which Its validity was confirmed using the opinion of professors of agricultural extension and education at the university of Tehran and the reliability of the variables was confirmed using a pretest and Cronbach's alpha coefficient. The structural equation modeling technique was applyed to analyze the data. Based on the obtained information, there was sufficient evidence for the confirmation significant effect of "group methods" and "environmental attitude" on "environmental Behavior". The significant effect of "individual extension" and "environmental knowledge" on "environmental attitude" was also confirmed. Based on the results, the combination of individual, group and mass methods in extension programs can be done to increase the effectiveness of educational-extensional methods, to enable the synergy of educational resources and educational methods in one harmonious and cohesive platform.در حال حاضر، اگرچه بهرهوری و پایداری بسیاری از فناوریهای حفاظت از محیطزیست به طور گستردهای در مراکز تحقیقات کشاورزی به اثبات رسیده است، ولی هنوز شمار زیادی از کشاورزان اطلاع و دانش کافی را از این فناوریها ندارند و دلیل این امر، آن است که این گونه فناوریها مستلزم جایگزینی مهارتهای مدیریتی، دانش و نیروی انسانی محلی با نهادههای خارجی است. این پژوهش با هدف تحلیل تاثیر نظام ترویج و آموزش کشاورزی در قالب روشهای آموزشی- ترویجی بر رفتارهای زیستمحیطی کشاورزان انجام گرفت. پژوهش حاضر، از نوع پژوهشهای توصیفی و علّی- رابطهای است که با روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، کشاورزان منطقه سیس واقع در شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی بودند (4487=N). برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. حجم نمونه 350 کشاورز تعیین شد، که برای کاهش خطا و پوشش پرسشنامههای بیپاسخ، این تعداد به 360 نفر افزایش یافت و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از نظر استادان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و پایایی متغیرها با استفاده از پیش آزمون و ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. برای تحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس دادههای میدانی، شواهد کافی برای تایید اثر معنیدار «روشهای گروهی» و «نگرش زیستمحیطی» بر «رفتار زیستمحیطی» وجود داشت. همچنین اثر معنیدار متغیرهای «ترویج انفرادی» و «دانش زیستمحیطی» بر «نگرش زیستمحیطی» تایید شد. بر اساس نتایج حاصله، تلفیق روشهای فردی، گروهی و انبوهی در برنامههای ترویجی، برای افزایش تاثیر روشهای آموزشی- ترویجی، میتواند صورت گیرد، تا امکان همافزایی منابع آموزشی و روشهای آموزشی در یک بستر هماهنگ و منسجم فراهم شود.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_127937_9993acfa065ffeee645c2f76bcdb2789.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26577420210219Optimal Tobacco Marketing Strategies Using Strategic Planning Tools(Case study: rural areas of Boqmech district, Chenaran city)راهبردهای مطلوب بازاریابی تنباکو با استفاده از ابزارهای برنامه ریزی استراتژیک (مطالعه موردی: مناطق روستایی دهستان بقمچ، شهرستان چناران)39741312854510.22048/rdsj.2021.270497.1913FAمریم قاسمیاستادیار، گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمهدی معصومیدانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210129The most important task after the production of any product is to deliver that product to the consumers. Boqmech village in Chenaran city is considered as the center of tobacco production in Khorasan Razavi province for various historical, environmental, social and economic reasons; However, it faces many problems in product (Tobacco wood and leaves) marketing. Therefore, identifying the best tobacco marketing strategies will have a great impact on improving the economic situation of the people living in the region. The present study, in the framework of strategic planning, while recognizing the internal and external factors affecting tobacco marketing, provides appropriate strategies in tobacco marketing. The research was conducted in a descriptive-analytical method. To achieve the objectives of the research, 17 strengths, 23 weaknesses, 10 opportunities and 17 threats facing tobacco marketing were identified through the analysis of government policies, interviews with tobacco marketing activists and a number of tobacco growers. The analysis unit was 41 tobacco growers and activists in the field of tobacco marketing. In this research, two strategic planning tools, SWOT and QSPM, were used. In the SWOT matrix, according to the final scores in IFE = 2.54 and EFE = 2.170, the optimal competitive strategies (maximum-minimum) to improve tobacco marketing were identified. Optimal strategies were identified with the help of Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) and prioritization, as the most important strategy identified with a score of 0.996 was “to form a cooperative in the village with the participation of all tobacco growers”.مهمترین کار بعد از تولید هر محصول، رساندن آن محصول به دست مصرف کننده است، دهستان بقمچ در شهرستان چناران به دلایل مختلف تاریخی، محیطی، اجتماعی و اقتصادی در زمینه کشت تنباکو، قطب تولید تنباکو در استان خراسان رضوی محسوب می شود؛ اما در زمینه بازاریابی محصولات (چوب و برگ تنباکو) با مشکلات متعددی دست به گریبان است. از این رو مطالعه حاضر در چارچوب برنامهریزی استراتژیک ضمن شناخت عوامل داخلی و خارجی اثرگذار بر بازاریابی تنباکو، سعی در ارائه راهبردهای مطلوب بازاریابی تنباکو می پردازد. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی است. در این مطالعه از دو ابزار برنامه ریزی استراتژیک SWOT و QSPM استفاده شد. در راستای پیشبرد اهداف تحقیق 17 قوت، 23 ضعف، 10 فرصت و 17 تهدید فراروی بازاریابی تنباکو از طریق واکاوی سیاستهای دولت، مصاحبه با فعالان حوزه بازاریابی تنباکو و تعدادی از تنباکوکاران منطقه شناسایی گردید. واحد تحلیل 41 نفر از تنباکوکاران و فعالین حوزه بازاریابی تنباکو بوده است. در ماتریس SWOT با توجه به امتیاز نهایی در 54/2=IFE و در 170/2=EFE، به منظور بهبود بازاریابی تنباکو، راهبردهای رقابتی (حداکثر– حداقل) بهینه شناخته شد. راهبردهای مطلوب به کمک ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)، اولویت بندی و مهمترین راهبرد «تشکیل شرکت تعاونی در روستا با مشارکت کلیه تنباکوکاران»، با امتیاز 969/0 شناسایی گردید.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_128545_d960f3933ba013c58100739ba8387ca4.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26577420210219The position of modern rural management in economic and social developments in rural areas (Case study: Kahrizak district)جایگاه مدیریت نوین روستایی در تحولات اقتصادی و اجتماعی مناطق روستایی (مورد مطالعه: بخش کهریزک)41543112870010.22048/rdsj.2021.264673.1902FAسیاوش عطاییکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحسن افراختهاستاد جغرافیا و برنامهریزی روستایی ، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایرانحسین توکلی کجانیدکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره)، شهر ری، تهران، ایرانJournal Article20201228The purpose of this study is to investigate the position of modern rural management (performance of councils and villagers) in the economic and social developments of Kahrizak rural settlements. The analytical research method is based on library, documentary and field studies. The statistical population of the study is the residents of Kahrizak district villages who have a high population and have a council and a village council. The total population of households in the studied villages is (5913) people. Therefore, based on the Cochran's formula, 360 families were selected as the sample population. Also, 20 specialists were selected based on purposive sampling. The results of the Spearman correlation coefficient and the existence of weak correlation indicate the fact that there is no positive and significant relationship between the performance of councils and villages and the economic and social developments of Kahrizak rural settlements. Furthermore, the results of Mamdani fuzzy ranking for spatial analysis of economic and social developments in rural areas of Kahrizak with emphasis on the performance of councils and villagers showed, respectively, villages (Gol Hesar, Ghamsar, Dehno, Darsonabad, Nouchman Zamin Castle) has been characterized by moderate downward economic and social developments with emphasis on modern rural management, as well as villages (Ismailabad, Salmanabad, Qaisarabad, Kabirabad, Jahanabad, Torquzabad, Khairabad, Azimabad) shows a very low level of economic and social developments.هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه مدیریت نوین روستایی (عملکرد شوراها و دهیاران)، در تحولات اقتصادی و اجتماعی سکونتگاههای روستایی کهریزک است. روش تحقیق تحلیلی، مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، اسنادی و میدانی است. جامعه آماری تحقیق، ساکنان روستا-های بخش کهریزک که جمعیت بالا دارند و از شورا و دهیار برخوردار هستند، میباشد. کل جمعیت افراد خانوار در روستاهای مورد مطالعه (5913) نفر است. لذا بر اساس فرمول کوکران تعداد 360 خانوار به عنوان جامعه نمونه انتخاب شد. همچنین تعداد 20 نفر متخصص بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید. نتایج بررسی مقادیر ضریب همبستگی اسپیرمن و وجود همبستگی ضعیف، گویای این واقعیت میباشد،که بین عملکرد شوراها و دهیاران و تحولات اقتصادی و اجتماعی سکونتگاههای روستایی کهریزک رابطه مثبت و معنیداری وجود ندارد. در ادامه نیز، نتایج رتبهبندی فازی ممدانی جهت تحلیل فضایی تحولات اقتصادی و اجتماعی در مناطق روستایی کهریزک با تأکید بر عملکرد شوراها و دهیاران نشان داد، به ترتیب روستاهای (گل حصار، قمصر، ده نو، درسون آباد، قلعه نوچمن زمین)، تحولات اقتصادی و اجتماعی متوسط رو به پایین را با تأکید بر مدیریت نوین روستایی را به خود اختصاص دادهاند، همچنین روستاهای (اسماعیلآباد، سلمان آباد، قیصرآباد، کبیرآباد، جهانآباد، تورقوزآباد، خیرآباد، عظیمآباد)، سطح بسیار کم تحولات اقتصادی و اجتماعی را نشان میدهند. در این راستا پیشنهاد میشود برای اولین گام، افزایش میزان رضایتمندی روستایی از عملکرد نهادهای مربوطه از طریق افزایش هماهنگی و همکاری میان روستاییان و دستاندرکاران نهادهای مربوطه از طریق مشورت و مشارکت دادن روستاییان در انجام طرحهای مختلف توسعه روستایی مورد توجه قرار گیرد.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_128700_9736d099f1b41805a9de0a632730e384.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26577420210219Identifying barriers and restrictions on the use of government microcredit in the development of rural entrepreneurship activities (Case study: Radkan Dehestan)شناسایی موانع و محدودیتهای استفاده از اعتبارات خرد دولتی در توسعه فعالیتهای کارآفرینی روستایی (مطالعه موردی: دهستان رادکان)43345112768710.22048/rdsj.2021.249621.1876FAشادی خوباستاد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانحمداله سجاسی قیداریدانشگاه فردوسی مشهد- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- استادیار گروه جغرافیاعلی اکبر عنابستانیاستاد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران0000000314615893Journal Article20201026Today, most people, especially in rural areas, are denied access to financial services such as microcredit, whether in the form of facilities or savings. This is if microcredit can boost entrepreneurial incentives among people who are thinking of starting a business in rural areas with potential, such as Radkan County. Therefore, the aim of the present study is to identify the barriers and limitations of using public micro-credit in the development of rural entrepreneurial activities in Radkan village. From the paradigm perspective, this research is considered as a qualitative research and has been carried out with a pathological approach and with the aim of exploration (obstacles and problems of using micro-government credits). In this study, the method of basic theory and the method of qualitative and semi-structured in-depth interviews have been used to collect information and data in 13 studied villages. Therefore, data collection was done first at the library level for theoretical review of the problem and then with unstructured and open interviews. The sample population consisted of 29 rural entrepreneurs from Radkan village and 68 rural people. The collected data were analyzed through content analysis and classified through open coding, central coding, and selective coding. Findings from the research have led to the extraction of the conceptual model of barriers and limitations to the use of microcredit for entrepreneurship. The findings showed that entrepreneurs and rural people due to obstacles and restrictions (economic, social and institutional-administrative) such as: insufficient loan amount, long process of obtaining loans, high interest rates and interest of banks, complexity of administrative and banking affairs and ... They stop taking loans.امروزه اکثر مردم به ویژه در مناطق روستایی از دسترسی به خدمات مالی مانند اعتبارات خرد چه در قالب تسهیلات و یا پسانداز محروم هستند. این در صورتی است که اعتبارات خرد میتواند انگیزه کارآفرینی را در میان افرادی که به فکر راهاندازی کسب وکار در مناطق روستایی با پتانسیل مانند دهستان رادکان هستند را تقویت کند. از این رو هدف تحقیق حاضر، شناسایی موانع و محدودیتهای استفاده از اعتبارات خرد دولتی در توسعه فعالیتهای کارآفرینی روستایی دهستان رادکان میباشد. این پژوهش از منظر پارادایم جزء تحقیقات کیفی محسوب میشود و با رویکرد آسیبشناسانه و با غایت اکتشاف (موانع و مشکلات استفاده از اعتبارات خرد دولتی) به انجام رسیده است. در این پژوهش، از روش نظریهپردازی بنیانی و شیوه مصاحبه کیفی و عمیق نیمه ساختارمند، برای گردآوری اطلاعات و دادهها در 13 روستای مورد مطالعه استفاده شده است. بنابراین گردآوری دادهها ابتدا در سطح کتابخانه ای برای بررسی نظری مسئله و سپس با مصاحبههای ساختار نیافته و باز انجام شده است. جامعه نمونه را 29 نفر کارآفرین روستایی دهستان رادکان و 68 نفر مردم روستایی تشکیل دادهاند. داده های جمع آوری شده از طریق تحلیل محتوایی مورد واکاوی قرار گرفتند و طی مراحل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی طبقه بندی گردیدند. یافته های حاصل از تحقیق به استخراج مدل مفهومی موانع و محدودیت های استفاده از اعتبارات خرد برای کارافرینی منتهی شده است. بطوریکه یافته ها نشان داد کارآفرینان و مردم روستایی به دلیل وجود موانع و محدودیتهای (اقتصادی، اجتماعی و نهادی –اداری) از جمله: کافی نبودن مقدار وام، طولانی بودن فرآیند اخذ وام، بهره و سود زیاد بانکها، پیچیدگی امور اداری و بانک و... از گرفتن وام منصرف میشوند.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_127687_ca1da92f14073d3fbd9261aa6312a18a.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26577420210219Investigating the effect of effective factors on motivating the privatization of rural cooperatives in Torbat Heydarieh cityبررسی اثر عوامل مؤثر بر ایجاد انگیزه جهت خصوصیسازی شرکتهای تعاونی روستایی در شهرستان تربتحیدریه45346912764010.22048/rdsj.2021.264671.1901FAفاطمه رستگاری پوردانشگاه تربت حیدریهمحدثه توکلیتربت حیدریه- دانشگاه دولتی تربت حیدریهJournal Article20201228The privatization process is an approach to the gradual access to a market mechanism whereby Countries with interventionist governments transfer part of ownership to individuals sector. In this study, factors affecting individuals motivation for companeis privatization and their sub-factors interpretation were investigated using Logit model. The required data were collected from the study through 250 questionnaires with Cokran formula and in-person interviews with public and private sector employers and graduates in Torbat Heydariyeh city in 2019 using the classified random method. The results showed that creating competitiveness and increasing applied training are the factors effecting privatization from the viewpoint of public sector employers. Increasing applied training, improving leadership style and increasing motivation in employers are factors effecting privatization from the perspective of private sector employers, and creating competitiveness, creativity and applied training have a significant effect from the perspective of graduates. Also, regarding the study of the factors affecting applied education from the perspective of public and private sector employees, learner motivation and readiness, efficiency and effectiveness of courses and the order and regulations of courses have a positive and significant effect. Given the importance of the role of applied education in motivating the privatization of rural cooperatives, it is suggested by creating incentives, the necessary motivation and preparation for learning is created in the employees and quality and orderly privatization training courses are held for the employees of cooperative companies.فرآیند خصوصیسازی به عنوان رویکردی برای دستیابی تدریجی به مکانیسم بازار است که طی آن، کشورهایی با دولتهای مداخلهگر، بخشی از مالکیتهای دولتی و عمومی را به افراد و بخش خصوصی انتقال میدهند. در این مطالعه عوامل مؤثر بر انگیزه افراد به خصوصیسازی شرکتهای تعاونی روستایی و تفسیر زیر عوامل آنها با کاربرد الگوی لاجیت بررسی شد. آمار و اطلاعات موردنیاز مطالعه از طریق جمعآوری 250 پرسشنامه با فرمول کوکران و مصاحبه حضوری با شاغلین و فارغالتحصیلان بخش کشاورزی در شهرستان تربتحیدریه در سال 1398 با کاربرد روش تصادفی طبقهبندی شده جمعآوری گردید. نتایج نشان داد از دیدگاه شاغلین بخش دولتی، ایجاد روحیه رقابتپذیری و افزایش آموزش کاربردی، از دیدگاه شاغلین بخش خصوصی افزایش آموزش کاربردی، بهبود شیوه رهبری و افزایش انگیزه در کارکنان و از دیدگاه فارغالتحصیلان کشاورزی ایجاد روحیه رقابتپذیری، افزایش خلاقیت و آموزش کاربردی اثر معنیداری بر انگیزه افراد به خصوصیسازی شرکتها دارد. همچنین در مورد بررسی عوامل مؤثر بر آموزش کاربردی از دیدگاه شاغلین بخش دولتی و خصوصی، انگیزه و آمادگی یادگیرنده، کارآمدی و اثربخشی دورهها و نظم و مقررات دورهها اثر مثبت و معنیداری دارند. با توجه به اهمیت نقش آموزش کاربردی در ایجاد انگیزه جهت خصوصیسازی شرکتهای تعاونی روستایی پیشنهاد میگردد با ایجاد مشوقهایی انگیزه و آمادگی لازم جهت یادگیری در کارکنان ایجاد شده و دورههای آموزشی خصوصیسازی با کیفیت و نظم برای کارمندان شرکتهای تعاونی برگزار گردد.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_127640_0cf53a4d80f2eac5d84fca6eb98aa4e4.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26577420210219The Effects of Good Governance on Improving Social Welfare Indicators in Rural Areas Case Study of Frieden County.اثرات حکمروایی خوب بر بهبود شاخصهای رفاه اجتماعی مناطق روستایی، مطالعه موردی: شهرستان فریدن47148712918610.22048/rdsj.2021.243593.1866FAوکیل حیدری سارباندانشگاه محقق اردبیلیاحمد مومنیدانش آموخته جغرافیا و برنامهریزی روستایی، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری و روستایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاهJournal Article20200812Our country has been seeking the interaction of officials with the people and vice versa for many years. The creation of local management among the local people themselves is also associated with this issue. In the meantime, good governance through components such as participation, accountability, etc. can be the connecting factor. In this study, we try to study and analyze the effects of good governance on improving the social welfare indicators of rural areas of Frieden city. This research is applied in terms of purpose and is descriptive-analytical and correlational. The statistical population of the study is all heads of households living in the villages of Frieden city, which according to the last census in 2016 is equal to 23311 people and 8430 households, of which 385 people were selected using the Cochran's formula. The instrument was measured by the Mohaghegh Questionnaire, the validity of which was formally verified by Mohaghegh University professors. With Cronbach's alpha coefficient by Spss23 software, the reliability of the questionnaire for good governance variables was 0.830% and for social welfare indicators was 0.837. Percentage was obtained. Sampling was based on the principle of proportional division and the questionnaire was distributed randomly among residents. In analyzing the results, first the good governance situation and social welfare of the regions were measured and then with the help of Pearson correlation correlation test and multiple regression test, the relationship of independent variable to dependent was measured. Pearson correlation results showed that there was a moderate to strong relationship between all variables of good governance and social welfare. In multiple regression, variables (good governance) predict 61% of the variance (social welfare). Meanwhile, the responsibility variable with beta coefficient of 0.30% is more effective than other variables in improving social welfare indicators. It can be said that the sense of responsibility of local managers according to the pattern of good governance increases the level of social welfare of the villages of Frieden cityکشور ما سالهاست به دنبال تعامل مسئولین با مردم و بلعکس بوده است. ایجاد مدیریت محلی از میان خود مردم محلی، نیز تداعی بخش همین موضوع است. در این میان حکمروایی خوب از طریق مؤلفههایی مانند مشارکت، پاسخگویی، ...میتواند اتصالدهنده همین موضوع باشد. در این پژوهش سعی بر این است که به مطالعه و تحلیل اثرات حکمروایی خوب بر بهبود شاخصهای رفاه اجتماعی مناطق روستایی شهرستان فریدن بپردازد. این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه سرپرستان خانوار ساکن روستاهای شهرستان فریدن است که طبق آخرین سرشماری سال 1395 برابر با 23311 نفر جمعیت و 8430 خانوار است که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر به نمونه انتخاب شد. ابزار مورد سنجش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن صوری و بهوسیله اساتید دانشگاه محقق تائید شد و با ضریب آلفای کرونباخ توسط نرمافزار Spss23 پایایی پرسشنامه برای متغیرهای حکمروایی خوب 830/0 درصد و برای شاخصهای رفاه اجتماعی 837/0 درصد به دست آمد. پرسشنامه بهصورت کاملاً تصادفی بین ساکنین توزیع شد. در تحلیل نتایج ابتدا وضعیت حکمروایی خوب و رفاه اجتماعی مناطق سنجیده شد و سپس در ادامه به کمک آزمون همبستگی پیرسون رابطه و آزمون رگرسیون چندگانه میزان رابطه متغیر مستقل بر وابسته سنجیده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد میان تمام متغیرهای حکمروایی خوب و رفاه اجتماعی رابطه متوسط تا قوی وجود دارد. در رگرسیون چندگانه نیز متغیرهای (حکمروایی خوب) 61 درصد از میزان واریانس (رفاه اجتماعی) را پیشبینی میکند. در این بین متغیر مسئولیتپذیری با ضریب بتای 300/0 بیشتر از سایر متغیرها در بهبود شاخصهای رفاه اجتماعی تأثیر دارد. میتوان اینگونه عنوان کرد که احساس مسئولیت مدیران محلی طبق الگوی حکمروایی خوب باعث افزایش سطح رفاه اجتماعی روستاهای شهرستان فریدن میشود.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_129186_cb8e5f36e4f8e499c9278829cb3772ca.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26577420210219Investigating the effect of farmers' participatory communication on the use of new production technologies in Khorasan Razaviبررسی اثرگذاری ارتباطات مشارکتی کشاورزان بر استفاده از فناوری های نوین تولید در خراسان رضوی48950612922110.22048/rdsj.2021.269787.1911FAهادی زارعیدانشجوی دکترای تخصصی رشته علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرقلیلا نیرومنداستادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،سمیه تاجیک اسماعیلیاستادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،Journal Article20210122Production of agricultural products as an effective part in the development of the country in various dimensions is of great importance; However, considering the waste of production of these products in the country, which according to statistics is more than 30% of total production, it seems necessary to change production methods by aligning farmers and villagers to use new production technologies by them through communication solutions. Participate in urgent action. The statistical population of this study was the promoters working in Khorasan Razavi agricultural jihad and extension assistants related to the agricultural jihad of the province. Based on non-probability sampling, the sample population was selected as described. The "qualitative" and "quantitative" methods used in this research are as follows: At first, in the "qualitative" method, through "in-depth interviews", 15 agricultural workers in the villages of Mashhad were interviewed and the answers provided by the software Maxqda was analyzed and based on these results, the measurement tool was designed with 40 items and 220 agricultural promoters across the province were asked to respond and then the results were analyzed using SPSS software. The purpose of this study is to obtain a model to explain the impact of participatory communication on the use of new production technologies among farmers. All 8 hypotheses in this study were tested and confirmed using variance test and one-way analysis of variance, and finally, using linear regression, the effect of variables was confirmed. It is suggested that agricultural promoters use the knowledge and tools of participatory communication to align farmers to use new production technologies.تولید محصولات کشاورزی به عنوان بخشی اثرگذار در توسعه کشور در ابعاد مختلف دارای اهمیت فراوانی است؛ اما با توجه به ضایعات تولید این محصولات در کشور که بنا به آمار بیش از30 درصد تولید کل محصولات است ضروری به نظر میرسد تا نسبت به تغییر شیوههای تولید از طریق همسو ساختن کشاورزان و روستاییان جهت استفاده از فناوریهای نوین تولید توسط آنان از طریق راهکارهای ارتباطات مشارکتی اقدام عاجل صورت پذیرد. جامعه آماری این تحقیق، مروجان شاغل در جهادکشاورزی خراسان رضوی و مددکاران ترویجی مرتبط با جهاد کشاورزی استان بوده که بر اساس نمونهگیری غیراحتمالی، جمعیت نمونه به شرحی که اعلام شده انتخاب گشت. روشهای بکار رفته «کیفی» و «کمّی» در این پژوهش به این شرح است که در ابتدا در روش «کیفی» از طریق «مصاحبه عمقی» با 15 تن از مددکاران کشاورزی در روستاهای تابعه مشهد مصاحبه شده و پاسخهای ارائه شده توسط نرم افزار Maxqda مورد تحلیل قرار گرفته و بر پایه این نتایج، ابزار سنجش با 40 گویه طراحی و از 220 مروج کشاورزی در سراسر استان خواسته شد تا نسبت به پاسخگویی اقدام کنند و سپس نتایج با استفاده از نرمافزار Spss مورد تحلیل قرار گرفت. هدف از این مطالعه، دستیابی به مدلی برای تببین اثرگذاری ارتباطات مشارکتی بر استفاده از فناوریهای نوین تولید بین کشاورزان است. تمامی 8 فرضیه مورد نظر در این پژوهش با استفاده از آزمون انوا و تحلیل واریانس یک طرفه مورد بررسی و تایید قرار گرفت و در نهایت با استفاده از رگرسیون خطی، اثرگذاری متغیرها تایید شد. پیشنهاد میشود مروجان کشاورزی برای همسوکردن کشاورزان جهت استفاده از فناوریهای نوین تولید از دانش و ابزار ارتباطات مشارکتی بهرهمند می شود.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_129221_25d7e6b095f600da4cf9716156504c81.pdfدانشگاه تربت حیدریهراهبردهای توسعه روستایی2383-26577420210219Identify and rank factors affecting the marketing performance of the fisheries industry in Rural agricultural cooperatives for rural developmentشناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر عملکرد بازاریابی صنعت شیلات در شرکتهای تعاونی کشاورزی روستایی در راستای توسعه روستا48950612882710.22048/rdsj.2021.260574.1894FAسعید عبدالمنافیاستادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانابوالفضل باغبانی آرانیاستادیار و عضو علمی دانشگاه پیام نور0000-0001-9944-8611یاسر مقصودی گنجهدکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه پیام نور خوانسار، اصفهان، ایرانمنا پورعیسیاستادیار و عضو علمی گروه کشاورزی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمسلم مکرمیدانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20201206The aim of this study was to identify and ranking effective factors on marketing performance in Iranian fishery industry based on a qualitative studie. Therefore, first, by conducting semi-structured interviews with experts and senior managers of marketing and sales of fisheries companies in 10 provinces of Iran in 2020, identify the factors affecting marketing performance and then rank those factors using fuzzy hierarchical analysis method. The statistical population of this study is academic experts and fishery industry managers who were collected by purposeful sampling of research data. After gathering the necessary information, the interviews were classified and coded, which resulted in identifying the factors influencing the marketing performance. After identifying the factors, the paired comparisons questionnaire was designed for ranking. The results showed that of the factors influencing marketing performance, weight factor (0.311) from fisheries managers' point of view and financial factor weight (0.223) from the point of view of marketing managers, factors related to marketing innovation, related factors With the market as well as customer-related factors coming in next. It is therefore recommended that managers of fisheries cooperatives consider brand management and branding-related activities for successful marketing.پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر عملکرد بازاریابی صنعت شیلات در شرکتهای تعاونی کشاورزی روستایی در ایران و بر مبنای مطالعات کیفی صورت گرفتهاست. بر این اساس نخست با اجرای مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان و مدیران ارشد بازاریابی و فروش شرکتهای تعاونی شیلات در 10 استان ایران، عوامل مؤثر بر عملکرد بازاریابی شناسایی و در مرحله بعدی به رتبه بندی آن عوامل با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی پرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش خبرگان دانشگاهی و مدیران صنعت شیلات در سال 1398 میباشند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند دادههای پژوهش گردآوری شدند. پس از جمع آوری اطلاعات لازم، نسبت به طبقه بندی و کدگذاری مصاحبهها اقدام گردید که نتیجهی آن شناسایی عوامل موثر بر عملکرد بازاریابی بود. پس از شناسایی عوامل، پرسشنامه مقایسات زوجی برای رتبه بندی طراحی گردید. نتایج پژوهش نشان داد از عوامل موثر بر عملکرد بازاریابی، عامل برند با وزن (311/0) از نقطه نظر مدیران شیلات در رتبه نخست و عامل مالی با وزن (235/0) در رتبه دوم و عوامل مرتبط با نوآوری بازاریابی، عوامل مرتبط با بازار و همچنین عوامل مرتبط با مشتری در رتبههای بعدی قرار گرفتند که بر این اساس توصیه میشود مدیران شرکتهای تعاونی شیلات، مدیریت برند و فعالیتهای مرتبط با برندینگ را جهت بازاریابی موفق مدنظر قرار دهند.https://rdsj.torbath.ac.ir/article_128827_456b680f1359709a2f0c0b84c68ab028.pdf