per
دانشگاه تربت حیدریه
راهبردهای توسعه روستایی
2383-2657
2383-1995
2019-09-23
6
3
231
251
10.22048/rdsj.2020.208900.1826
102764
Original Research
تحلیل نقش آمایش عناصر فضایی در تابآوری اقتصاد روستایی مطالعه موردی: دهستان چشمهسرا (شهرستان شوط)
Analysis of the Role of Space Elements in Resilience of Rural economy Case study: Cheshmeh-Sara District (Shot City)
فرشاد رحمانی
farshadrahmani608@gmail.com
1
علی اکبر تقیلو
a.taghilo@gmail.com
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد آمایش سرزمین، دانشگاه ارومیه، ایران
دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی- گروه جغرافیا
اتخاذ استراتژیهای کارآمد پایدارسازی برای جنبههای مختلف تولید، توزیع و مصرف رسالت اصلی متولیان امور توسعه روستایی است. هدف این تحقیق مطالعه میزان تابآوری و انعطافپذیری روستاهای دهستان چشمهسرا ازنظر تولید، توزیع و مصرف در بخشهای مختلف اقتصادی و تبیین نقش سازمان فضایی عناصر در تابآوری آن است. روش تحقیق حاضر اکتشافی و از نوع توصیفی-تحلیلی است. روش جمعآوری اطلاعات بهصورت اسنادی و میدانی بوده است. روش نمونهگیری نیز بهصورت ساده تصادفی و حجم نمونه(320 نفر) با استفاده از روش آماری کوکران انجامشده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روشهای آماری در محیط SPSS و GIS انجام شد. نتایج رگرسیون فضایی حاکی از ارتباط بین تابآوری و عناصر سازمان فضایی دارد. ارتباط تابآوری با لکهها و شبکهها بالاست. روستاهایی که اراضی مناسبتری داشتند، تابآوری بالاتری را نیز تجربه کردند و تنها تعداد معدودی از روستاها چنین حالتی نداشتند و کمترین ارتباط نیز مربوط به سازمان فضایی جمعیت با تابآوری است. در مورد شبکهها وضعیت نوسان زیادی داشته است. بهطوریکه روستاهای علیکندی و ایلبلاغی که بالاترین وزن را در شبکههای ارتباطی داشتند دارای تابآوری پایینی میباشند. به همین دلیل ضریب محلی آن از 3/0 تا7/0 در نوسان بوده است. بهطورکلی نتایج نشان از ارتباط معنیدار بین عناصر سازمان فضایی و با تابآوری است. ضرایب محلی تخمین زدهشده برای آنها 85/0است که نشان از ارتباط بالای تمام روستاهاست. تقویت کیفیت شبکه های ارتباطی، ایجاد مشاغل کوچک روستایی و خانگی شامل، تولید عرقیات، خشکبار، خشک کردن میوه سبزی، تولید لبنیات که باعث نگهداشت جمعیت روستایی شود، می توان تاب آوری روستاها را افزایش دهد.
The main responsibility of those in charge of rural development is adoption of proper strategies for effective sustainable management of the various aspects of production, distribution and consumption. The aim of this study is to study resilience and flexibility of villages in terms of production, distribution and consumption in different economic sectors and also explain the role of spatial organization of elements in resilience in the Cheshmeh-Sara district. The research method is descriptive-analytic. The method of collecting information is library search in documents and field study. Random sampling method was applied and the sample size was chosen to be 320 people according to Cochran’s statistical method. The data was analyzed using GIS and the SPSS software package. Spatial regression results indicate the relationship between resilience and elements of the spatial organization. The villages have more suitable lands that experienced a higher resilience, but only a few villages did not have such a situation. The least associated was the resilience of the spatial organization of the population. There has been a lot of volatility in the networks. Although Alikandi and Al-Balagh villages have the highest weight in communication networks but they have a low resilience. To this cause, its local coefficient ranged from 0.3 to 0.7. In general, the results indicate that the elements of spatial organization are resilient. The estimated local coefficient for them is 0.85, which indicates the high correlation of the entire village. Improving the quality of communication networks, creating small rural and domestic businesses, including the production of sweat, nuts, vegetable drying, dairy production that maintain the rural population, can increase rural resilience.
https://rdsj.torbath.ac.ir/article_102764_6bb805d5145fb0dfade3ca7e2b9df7df.pdf
آمایش سرزمین
اقتصاد روستا
تابآوری
دهستان چشمهسرا
Resilience
land use
Rural economic
Cheshmesra district
per
دانشگاه تربت حیدریه
راهبردهای توسعه روستایی
2383-2657
2383-1995
2019-09-23
6
3
253
264
10.22048/rdsj.2020.197535.1814
103096
Original Research
تحلیل تصمیم پذیرش نوآوری بکارگیری آبیاری مناسب در تاکستانهای شهرستان خرمدره
Analysis of Farmers' Decision for Adopting Proper Irrigation Method in Grape Orchards in the Khor’ramdar’reh Township
سیده شیرین گلباز
shiringolbaz90@gmail.com
1
اسماعیل کرمی دهکردی
e.karami@znu.ac.ir
2
دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان
دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
مدیریت صحیح آب در تاکستانها باعث استفاده بهینه از منابع آب، خاک، کود و تولید محصولاتی با کمیت و کیفیت بالا میشود. لذا هدف این پژوهش بررسی تصمیم پذیرش نوآوری بکارگیری آبیاری مناسب در تاکستانهای انگور توسط انگورکاران شهرستان خرمدره میباشد، تا از طریق استفاده بهینه از آب ضمن صرفهجویی در مصرف آن محصولات بهتر و با کیفیتتری تولید شود. این پژوهش با استفاده از یک پیمایش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. دادهها از طریق مصاحبههای ساختارمند با انگورکاران با کمک ابزار پرسشنامه گردآوری گردید. نمونهای متشکل از 260 نفر از جامعه 3942 نفری انگورکاران شهرستان خرمدره با استفاده از یک روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب گردیدند. نتایج مقایسه فرایند تصمیم پذیرش (دانش، قصد ونیت (نگرش) و رفتار) بکارگیری آبیاری مناسب در بین سه گروه نشانداد که این اختلاف هم بین افراد گروه 1 (غیر تحت پوشش) با گروه 2 (افراد تحت پوشش طرح طوبی87-1380) و گروه 3 (تحت پوشش طرح توسعه باغ ها سالهای 90-1388) وجود دارد و هم بین افراد گروه 2 با گروه 3 وجود دارد. به طور کلی میانگین رتبهای دانش، قصد و نیت و رفتار انگورکاران گروه 3 نسبت به دو گروه 1 و 2 بیشتر شده است و میانگین گروه 2 نیز نسبت به گروه 1 بالاتر است. در نتیجه دانش، قصد و نیت و رفتار پذیرش آبیاری مناسب در بین گروه 3 بالاتر میباشد، پس طرح اصلاح و بهبود باغهای انگور موجب بالا بردن تصمیم پذیرش آبیاری مناسب توسط انگورکاران شهرستان خرمدره شده است.
Proper water management in orchards will make optimal use of water, soil, fertilizer resources and production of large amounts of high quality products. Therefore, the purpose of this study was to analyze adoption of the decision to apply proper irrigation in grape orchards by grape growers in the Khorramdarreh Township in order to produce better high quality products through efficient use of water while saving it. This study was done using a descriptive-analytical survey. Data were collected through structured interviews with grape growers by using questionnaire tools. A sample containing 260 people of 3942 grape growers in the Khor’ramdar’reh Township were selected by the multi-level sampling method who were interviewed. The results of the comparison of knowledge, intent, and implementation of applying proper irrigation method the three groups showed that this difference exists between both group 1 (non-members in the plan) and groups 2 (the cover of Toba plan 2001-2008) and 3 (grape growers under the cover of garden development plans 2008-2011) and between groups 2 and 3. Generally, the average score of knowledge, intent, and implementation of grape growers in group 3 were higher than that of groups 1 and 2, and the average score of knowledge for group 2 was higher than that of group 1. As a result of knowledge, intent, implementation in adoption of a proper irrigation method is higher among group 3. Therefore, reforming and Improving Grape Orchard Plan has increased the adoption of a proper irrigation method by grape growers in the Khor’ramdar’reh Township.
https://rdsj.torbath.ac.ir/article_103096_0d39f1f6aad9cd51ec7e738f375fb93f.pdf
پذیرش نوآری
طرح اصلاح و بهبود باغها
آبیاری مناسب
تاکستانها
شهرستان خرمدره
Innovation Adoption
Reforming and Improving Grape Orchard Plan
Proper Irrigation
Grape Growers
Khoramdar Township
per
دانشگاه تربت حیدریه
راهبردهای توسعه روستایی
2383-2657
2383-1995
2019-09-23
6
3
265
278
10.22048/rdsj.2020.206263.1823
103092
Original Research
بکارگیری راهبردهای مدیریت آب توسط کشاورزان کوچک مقیاس در شرایط خشکسالی درمناطق روستایی استان اصفهان
Application of Water Management Strategies by Small Scale Farmers in Drought Conditions in the Isfahan Province
مهناز محمدزاده
nasrabadi55@yahoo.com
1
حسین شعبانعلی فمی
hfami@ut.ac.ir
2
مسلم سواری
moslem_savari@yahoo.com
3
مهسا معتقد
mahsamotaghed440@yahoo.com
4
مسیب بقائی
mb.baghdad@yahoo.com
5
سمیرا افشاری
s.afshari93@yahoo.com
6
استاد گروه مدیریت و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
استادیار دانشگاه پیام نور
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی
دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد توسعه روستایی
دانشگاه تهران
خشکسالی از نظر گستره و حجم خسارات اقتصادی که بر جای میگذارد، جزء پرمخاطرهترین بلایای طبیعی محسوب میشود که خسارات جبران ناپذیری را بر بخش کشاورزی و منابع آب کشور وارد میسازد. این تحقیق، با هدف بررسی راهکارهای مدیریت آب توسط کشاورزان کوچک مقیاس در شرایط خشکسالی در مناطق روستایی استان اصفهان انجام شده است. از نظر ماهیت از نوع پژوهشهای کمی، ازنظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیرآزمایشی و ازنظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده و به روش توصیفی-همبستگی انجامشده است. جامعه آماری شامل تمامی کشاورزان کوچک مقیاس استان اصفهان بودند که در شرایط خشکسالی قرار داشتند. بر اساس برآورد مرکز آمار ایران تعداد کل بهرهبرداران خرد و دهقانی استان اصفهان حدود 166030 نفر است. حجم نمونه در این گروه با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب به تعداد 394 نفر تعیین گردید. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده است. نتایج نشان داد که کشاورزان کوچک مقیاس از روشهای گوناگونی جهت مدیریت آب در مقابله با خشکسالی استفاده میکنند که طی تحلیل عاملی در سه دسته راهکارهای مدیریت آبیاری و انتقال آب، مدیریت زراعی- فنی مناسب در مزرعه و مدیریت اطلاعات و سرمایه اجتماعی تلخیص شدند. لذا پیشنهاد میشود اقدامات لازم بلحاظ تصویب قوانین بهرهبرداری بهینه آب، برگزاری دورهایهای آموزشی متناسب، جلب سرمایهگذاریهای خصوصی در راستای توسعه زیرساخت های مورد نیاز آبیاری نوین صورت گیرد.
Drought is one of the most serious natural disasters in terms of extent and magnitude of the economic damage it entails and the irreparable damages it causes to the agricultural sector and the water resources of the country. This research study was conducted to investigate water management solutions by small scale farmers in drought conditions in the Isfahan province. This study is based on the nature of quantitative research, it is of the non-exponential type in terms of control of variables, and it is done by the descriptive-correlation method in terms of method and it is in the form of applied research. The statistical population consists of all small-scale farmers in the Isfahan province and the study was done in drought conditions. According to the statistics center of Iran, the total number of small scale farmers in the Isfahan province is about 166030 people. The sample size in this group was selected to be 394 people using the Morgan’s table. The sample size in this group was determined using Morgan table and a sample of 394 persons were chosen by the proportional allocation method. The main instrument for collecting data is a questionnaire whose face validity was confirmed by professors and its reliability was confirmed by the Cronbach's alpha coefficient (0.95). The results show that small-scale farmers use various methods for water management in dealing with droughts that were identified through factor analysis in three categories of water management, farm-management, technical management, information management and social capital management.
https://rdsj.torbath.ac.ir/article_103092_7d55b6bff16f72ec2903e4313246d33d.pdf
مدیریت آب
خشکسالی
کشاورزان کوچک مقیاس
مناطق روستایی
Water management
Drought
Solution
small scale farmers
Rural Areas
per
دانشگاه تربت حیدریه
راهبردهای توسعه روستایی
2383-2657
2383-1995
2019-09-23
6
3
279
297
10.22048/rdsj.2020.178156.1791
103097
Original Research
تدوین برنامه راهبردی توسعه گردشگری در مناطق نمونه گردشگری روستایی ( مطالعه موردی: روستای نمونه گردشگری میمند در شهرستان شهربابک)
Development of a Strategic Tourism Development Plan in Sample Rural Tourist Attraction Villages (Case Study: The Meymand tourist attraction village in the Shahrbabak town)
رخساره اسدی کرم
da.shahrebabak2@gmail.com
1
استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهربابک
گردشگری روستایی می تواند به مانند یکی از گزینه های مناسب برای درآمدزایی و ایجاد شغل و تحولات و دگرگونی های مثبت روستاها درنظر گرفته شود. با توجه به این مهم پژوهش حاضر در پی شناخت توانمندیهای روستای نمونه گردشگری میمند و تدوین برنامه استراتژیک گردشگری با استفاده از مجموعه عوامل درونی (قوت ،ضعف) ومجموعه عوامل بیرونی( فرصت ، تهدید) میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی میباشد. گردآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز به روش بررسیهای اسنادی و کتابخانه ای و مطالعات میدانی صورت گرفته و برای تحلیل اطلاعات با بهرهگیری از تکنیک SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری تجزیه و تحلیل شده و استراتژیهای ممکن جهت توسعه گردشگری منطقه تدوین شده است. یافته های حاصل از این تحقیق بیانگر آن است که در این روستا 9 قوت،7 ضعف داخلی، در عین حال 8 فرصت و5 تهدید بیرونی دارای تاثیر عمده بر کارکردهای گردشگری روستا میباشد. نتایج ارزیابیهای حاصل از مدل راهبردی SWOT نشان میدهد که در بین عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر توسعه گردشگری میمند،T4,O8,W4,S4,به ترتیب دارای امتیاز وزنی،39/0 ،51/0، 6/0 ، 72/0 بوده و امتیاز نهایی ماتریس ارزیابی عوامل درونی (21/3) و بیرونی (26/3) نشان می دهد که در مجموع شرایط منطقه مورد مطالعه از نظر امتیازهای گردشگری در شرایط مطلوب قرار دارد. استراتژیهای منتج از راهبردSWOT نشان داد که راهبرد تهاجمی(SO) با امتیاز 41/3 به عنوان اولین الویت و راهبردهای(ST) با امتیاز 29/3،(WO) با امتیاز 17/3 ،(WT) با امتیاز 05/3 به ترتیب در اولویتهای بعدی برنامه ریزی گردشگری میمند میباشند.
Rural tourism serve as one of the appropriate options for making money, creating jobs, positive developments and positive developments in villages that are considered. Therefore, the main objective of this research study is to identify the capabilities Meymand village for tourist attraction and development of a tourism development strategic plan by using a set of internal factors (strengths, weaknesses) and a set of external factors (opportunities, threats). The research is of the descriptive type and analytical methods are used for data processing. Collecting information and data required by a library study and field studies were conducted by the researchers , the information collected was analyzed by using the SWOT technique (to find strengths, weaknesses, opportunities and threats) and proper regional tourism development strategic plan was adopted. As a result, seventeen strengths and opportunities were identified in the village versus twelve weaknesses and threats. It affects tourism functions in Meymand. The results from strategic SWOT study imply that among the internal and external factors affecting the development of tourism in Meymand, the T4, O8, W4, S4 parameters have weights of 0.39, 0.51, 0.6, and 0.72 respectively. Moreover, the internal factors (3.21) and external (3.26) for assessment matrices indicate that the conditions of the region for tourism are at their optimal points. The result of the strategies adopted from SWOT indicated that (SO) with a score of 3.41 is the top priority, and (ST) with a score of 3.29, (WO) with a score of 3.17, (WT) with a score of 3.05 are successively the next priorities in the Merman tourism plan for the year 2016.
https://rdsj.torbath.ac.ir/article_103097_cb8a3f634f9042b769f85d6d834a8290.pdf
برنامه راهبردی
روستای میمند
گردشگری روستایی
مدل سوات
strategic plan
Meymand Village
Rural tourism
SWAT model
per
دانشگاه تربت حیدریه
راهبردهای توسعه روستایی
2383-2657
2383-1995
2019-09-23
6
3
299
317
10.22048/rdsj.2020.205888.1822
103093
Original Research
شناسایی و اولویتبندی روستاهای دارای جاذبهی گردشگری در شهرستان لاهیجان
Identification and Prioritization of Villages with Tourism Attractions in Lahijan County
فاطمه قلی زاده
fateme.khanoom2020@gmail.com
1
محمد کاوسی کلاشمی
tabmoh_763@yahoo.com
2
دانشآموخته کارشناسی اقتصاد کشاورزی، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی، دانشگاه گیلان
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی، دانشگاه گیلان
توسعه گردشگری روستایی میتواند فرصتهایی نظیر رشد اقتصادی، توسعه فرهنگی- اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و حفظ منابع طبیعی، فرهنگی و محیطزیست را برای جوامع روستایی به ارمغان آورد. در این راستا، شناسایی روستاهای مستعد و برنامهریزی برای توسعه گردشگری در این مناطق ضروری است. در این پژوهش روستاهای دارای جاذبه گردشگری شهرستان لاهیجان در استان گیلان شناسایی شد و رتبهبندی این روستاها برمبنای هشت معیار و 30 زیرمعیار و اطلاعات جمعآوری شده از سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان در سال 1397 صورت گرفت. بهمنظور تعیین وزن شاخصهای مورد استفاده، نظر 10 نفر از کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری با استفاده از الگوهای رهیافتهای تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل سلسله مراتبی فازی، تجزیه و تحلیل شد. پس از شناسایی 10 روستای شاخص گردشگری در سطح شهرستان لاهیجان، برای اولویتبندی این روستاها از روشهای ارزیابی نسبت تجمعی، ارزیابی مجموع حاصل ضرب کلی وزنی و راهحل سازش ترکیبی استفاده شد. نتایج حاصل از تعیین وزن معیارها نشان داد که معیارهای ویژگیهای طبیعی روستا و اقتصادی به ترتیب دارای بالاترین و پایینترین اهمیت میباشند. براساس نتایج حاصل از سه رهیافت اولویتبندی، روستای شیخانور با جاذبههای گردشگری بقعهی شیخ زاهد گیلانی و غار شیخانور، رتبه اول را در میان روستاهای مورد بررسی به خود اختصاص داد. توسعه زیرساختها و زیربناهای گردشگری در روستاهای هدف گردشگری شهرستان لاهیجان براساس اولویت ارائه شده در پژوهش حاضر میتواند مساعدت بخش گردشگری به اقتصاد شهرستان را بهبود دارد.
Rural tourism development can bring opportunities to rural communities such as economic growth, socio-cultural development, quality of life improvement and preservation of natural, cultural and environmental resources. So, identifying talented villages and planning for tourism development in these areas is essential. In this study, villages with tourism attractions in Lahijan County of Guilan province were studied and ranked based on 30 indices in eight general categories using information collected from management and planning organization of Guilan Province in 2018. In order to determine the weights of the understudy indices, the views of 10 experts, were analyzed using analytic hierarchy process and fuzzy analytic hierarchy process. Then, in order to prioritize the 10 selected villages of Lahijan County, additive ratio assessment, weighted aggregated sum product assessment and combined compromise solution, were used. The results of the criteria weighting showed that the criteria of natural features of the village and the economic criteria had the highest and the lowest importance, respectively. The results of three ranking methods showed that Sheikhanvar village with the tourism attractions of Sheikh-Zahed Guilani tomb and Sheikhanvar cave ranked first among all other villages. Development of tourism infrastructures in tourism target villages of Lahijan County based on the priority presented in this study can improve the tourism sector's contribution to the economy of Lahijan County.
https://rdsj.torbath.ac.ir/article_103093_3631d5b5399d26e52886b842b22b433d.pdf
گردشگری روستایی
تصمیمگیری چند معیاره
اولویتبندی
مقایسات زوجی
Rural tourism
Multi Criteria Decision Making
Ranking
Paired Comparisons
per
دانشگاه تربت حیدریه
راهبردهای توسعه روستایی
2383-2657
2383-1995
2019-09-23
6
3
319
332
10.22048/rdsj.2020.201369.1816
103095
Original Research
بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر برندسازی محصولات کشاورزی در شرکت های تعاونی روستایی استان اصفهان (مورد مطالعه: محصول سیبزمینی)
Examining and Ranking Factors Affecting the Branding of Agricultural Products in Isfahan’s Rural Cooperative Companies (Case Study: Potato production)
محمد مهتری آرانی
m.mehtari109@gmail.com
1
ابوالفضل باغبانی آرانی
abolfazlbaghbani@yahoo.com
2
یاسر مقصودی گنجه
yasser9749@gmail.com
3
سعید عبدالمنافی
abolfazlbaghbani@pnu.ac.ir
4
استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استادیار و عضو هیات علمی بخش علمی کشاورزی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه پیام نور خوانسار، اصفهان، ایران
استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
هدف تحقیق حاضر بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر برندسازی محصولات کشاورزی (مورد مطالعه: محصول سیبزمینی) در شرکتهای تعاونی روستایی استان اصفهان است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش در دستۀ تحقیقات پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری شامل شرکتهای تعاونی روستایی استان اصفهان به تعداد 150 شرکت که در سال 1397 انجام گرفت و از این تعداد، مطابق با جدول کرجسی-مورگان، 110 شرکت به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه استاندارد 44 پرسشی است که میزان آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه برابر با 78/0 میباشد. در این تحقیق از نرم افزار Spss، آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده استفاده گردید. همچنین از آزمون فریدمن برای رتبهبندی عوامل مؤثر بر برندسازی محصولات کشاورزی در قالب سه دسته دولت، تولیدکننده و مصرفکننده در نمونه مورد مطالعه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل مؤثر بر برندسازی بهترتیب دولت، تولیدکننده و مصرفکننده این محصول میباشد. نتایج آزمون رگرسیون بهترتیب حاکی از تأثیر 32، 24 و 22 درصدی نقش دولت، تولیدکننده و مصرفکننده بر برندسازی محصول سیبزمینی میباشد. از عوامل مؤثر مربوط به دولت میتوان به اهرمهای حمایتی دولت، اعطای تسهیلات و الزام به برندسازی محصولات کشاورزی اشاره نمود. همچنین نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر برندسازی از منظر تولیدکنندگان شامل آگاهی به برندسازی با تأثیر مثبت و قیمت تمام شده محصول سیبزمینی و هزینههای ایجاد نام تجاری، تأثیر منفی را بر برندسازی محصول دارند. علاوه براین مصرف کننده نهایی نیز با مولفههای کیفیت و نوع بستهبندی با تأثیر مثبت و تک فروشی محصول و قیمت با تأثیر منفی در برندسازی محصول سیبزمینی مؤثر است.
The aim of this study is to examine and rank the factors affecting branding of agricultural products in Isfahan’s rural cooperative companies. This research study is applied in terms of its purpose and field survey research in terms of its nature and method. The statistical population consists of managers of rural cooperative companies in the Isfahan province with 150 companies in 2018, of which 110 were selected at random according to the Krejcie & Morgan Table. The data gathering tool in this research study was a standard questionnaire consisting of 44 questions. The Cronbach's alpha for this questionnaire was 0.78. In this study, the SPSS software package, Spearman correlation test and regression analysis were used to analyze the collected data. Also, Friedman test was used to rank the effective factors (barriers and drivers) on potato in three groups of government, producer and consumer in the sample. The results of the research study showed that the factors influencing brand-building are government, producer and consumer, respectively. The results of regression test indicate the effect of 32, 24 and 22 percent of government, producer and consumer role on potato product branding. Government-supported leverage, lending facilities, and the requirements for branding of agricultural products are among the most influential factors in the state. The results also showed that the factors affecting branding from the perspective of producers including awareness of branding with a positive effect on the price of potatoes and the cost of brand creation have a negative effect on product branding. In addition, the final consumer is also affected by the quality and packaging components with a positive impact, and the single sale of the product and the price has a negative effect on the brand-name product of potato.
https://rdsj.torbath.ac.ir/article_103095_cad1ae3f0c441725a5f2009479233100.pdf
محصولات کشاورزی
برند
برندسازی
سیبزمینی
بازاریابی
Agricultural products
Branding
Marketing
Potato
per
دانشگاه تربت حیدریه
راهبردهای توسعه روستایی
2383-2657
2383-1995
2019-09-23
6
3
333
346
10.22048/rdsj.2020.205597.1821
103094
Original Research
رتبهبندی سطوح توسعه با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چند شاخصه (مورد مطالعه: شهرستان بویراحمد)
Ranking Development Levels Using Multi-Index Decision Making Techniques (Case Study: Boyer Ahmad County)
عنایت اله مشفق نژادی
menait@yahoo.com
1
افشین حکمتی اصل
afshin.hekmati71@gmail.com
2
دانشگاه تهران، دانشکده جغرافیا، گروه جغرافیای انسانی، جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، تهران،ایران
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه چمران، اهواز، ایران
در فرآیند توسعه روستایی هر چند ارتقاء کلیه مناطق روستایی مهم است، ولی توجه به نواحی محروم و کمتر برخوردار در راستای تأمین نیازهای اساسی آنها و تعدیل تفاوت آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. نخستین گام در فرآیند برنامهریزی و توسعه مناطق روستایی، شناخت امکانات و تعیین میزان برخورداری سکونتگاهها از امکانات مختلف توسعه است. به همین منظور هدف از پژوهش حاضر تحلیل و رتبهبندی سطوح توسعه و شناخت برخوردارترین و محرومترین دهستانها در سطح شهرستان بویراحمد است. پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق دهستانهای از شهرستان بویراحمد است. به منظور ارزیابی و رتبهبندی سطوح توسعه دهستانها 38 شاخص بر اساس دادههای فرهنگ آبادیهای سال 1395 شهرستان تنظیم شد. این متغیرها با استفاده از روش آنتروپی شانون وزندهی شدند و برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک Topsis استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که دهستانها از نظر برخورداری از شاخصهای توسعه در سطوح متفاوتی قرار دارند. به گونهای که از نه دهستان، یک دهستان در طبقه نسبتا توسعه یافته، سه دهستان در طبقه در حال توسعه و پنج دهستان دیگر در طبقه نسبتا محروم از توسعه قرار دارند. برای بهبود و ارتقای وضعیت توسعه دهستانها پیشنهاد شد که در راﺳﺘﺎی دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺗﻌﺎدل در ﻣﻨﺎﻃﻖ روﺳﺘﺎﻳﻲ شهرستان ﻧﻮﻋﻲ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻋﺪم ﺗﻤﺮکز در ارﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت روﺳﺘﺎﻳﻲ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﻦ شهرستان ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.
Although it is important to improve all rural areas in the process of rural development, it is more important to pay attention to disadvantaged and less privileged areas in order to meet their basic needs and mitigate their differences. The first step in the process of planning and development of rural areas is to identify the facilities and determine the extent to which the settlements have different development opportunities. The aim of this study is to analyze and rank the levels of development and recognition of the most favored and deprived villages in Boyer Ahmad County. This is an applied study based on its purpose and descriptive-analytical based on the nature and method. The statistical population of the study is the districts of Boyerahmad County. In order to evaluate and rank the development levels of the villages, 38 indices were adjusted based on data from villages in 2016. These variables were weighted using Shannon entropy method and Topsis technique was used for data analysis. The results show that rural areas are at different levels in terms of development indicators. One district is in the relatively developed class, 3 districts are in the developing class, and the other 5 are in the relatively deprived class. In order to improve the status of rural development, it was suggested that in order to achieve balance in rural areas of the city, the attention goes to a decentralization policy in rural servicing.
https://rdsj.torbath.ac.ir/article_103094_62c4508bc64e0985fa96b532f2b00778.pdf
توسعه روستایی
شهرستان بویراحمد
تکنیک تاپسیس
تصمیم گیری چند شاخصه
Rural development
Boyer Ahmad County
TOPSIS Technique
Multi-character Decision Making
per
دانشگاه تربت حیدریه
راهبردهای توسعه روستایی
2383-2657
2383-1995
2019-09-23
6
3
347
362
10.22048/rdsj.2020.169619.1776
103098
Original Research
ارزیابی شاخصهای اجتماعی- فرهنگی در پایداری گردشگری روستاهای شهرستان نور
Evaluation of Cultural and Social Characteristic of the Nour Township in Stability of Tourist Villages
سمین ارمغان
s.armaqan@yahoo.com
1
استادیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، تهران، ایران
پژوهش حاضر به بررسی ارزیابی پایداری توسعه گردشگری در روستاهای نمونه گردشگری شهرستان نور با استفاده از روششناسی توصیفی-تحلیلی، پیمایشی پرداخته است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق را روستاهای هدف و نمونه گردشگری شهرستان نور است. منطقه مورد مطالعه (روستاهای هدف و نمونه گردشگری شهرستان نور) دارای 14روستا و 1574 خانوار می باشد که بر اساس فرمول کوکران 310 سرپرست خانوار به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. اطلاعات گردآوری شده براساس آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از آزمون اسپیرمن و مدل بارومتریک بررسی شدهاند. هدف این تحقیق پاسخگویی به این پرسش که ارزیابی پایداری اجتماعی- فرهنگی، توسعه گردشگری در روستاهای هدف و نمونه گردشگری شهرستان نور به چه صورت است بدین منظور پژوهش حاضر با توسعه روش عملی به ارزیابی وضعیت پایداری گردشگری و نقش هر عامل در یک محدوده زمانی (بهار و تابستان 97) پرداخته است. نتایج بدست آمده از تحقیقات میدانی و ارزیابی شاخصهای مذکور در سطح روستاهای شهرستان نور، بیانگر این مطلب است که رابطۀ معنیداری بین توسعه گردشگری و پایداری روستاهای هدف و نمونه گردشگری شهرستان نور در ابعاد اجتماعی فرهنگی وجود دارد. همچنین ابعاد اجتماعی-فرهنگی بامیانگین 488/0 از سطح پایداری متوسط برخوردار است.
This paper has taken the tourism development evaluation of Nour Township sample villages using cross-sectional survey methodology under consideration. Moreover, it studies the dimensions and effective characteristics in tourism stability. The study collected information using document and library methods. The target population of this study is target villages and tourism sample of Noor city. The study area (target villages and tourism sample of Noor city) has 14 villages and 1574 households. Based on Cochran's formula, 310 household heads were selected as the sample size. The collected data were analyzed by descriptive and inferential statistics using Spearman test and the barometric model. The goal of this paper is to answer the question: “how is the stability evaluation in socio-cultural tourism development in target villages, and tourism sample in the Nour township. For this purpose, the present study evaluates sustainability of tourism and the role of each factor in a time period (Spring Summer 97) by developing a practical method. The results of field research and evaluation of these indicators in rural areas of the Noor city indicate that there is a significant relationship between tourism development and sustainability of target villages and tourism sample of Noor city in socio-cultural dimensions of existence and socio-cultural dimensions of 0/488. It has a medium stability level.
https://rdsj.torbath.ac.ir/article_103098_81b824a09e964a3e803782735fc41fdc.pdf
شاخص های پایداری
گردشگری پایدار
توسعه اجتماعی و فرهنگی روستا
شهرستان نور
Sustainability indicators
Sustainable Tourism
Rural Social and Cultural Development
Noor County