جغرافیا و برنامه ریزی روستایی
محمد مهتری آرانی؛ ابوالفضل باغبانی آرانی؛ یاسر مقصودی گنجه؛ سعید عبدالمنافی
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر برندسازی محصولات کشاورزی (مورد مطالعه: محصول سیبزمینی) در شرکتهای تعاونی روستایی استان اصفهان است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش در دستۀ تحقیقات پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری شامل شرکتهای تعاونی روستایی استان اصفهان به تعداد 150 شرکت که در سال 1397 انجام گرفت ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر برندسازی محصولات کشاورزی (مورد مطالعه: محصول سیبزمینی) در شرکتهای تعاونی روستایی استان اصفهان است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش در دستۀ تحقیقات پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری شامل شرکتهای تعاونی روستایی استان اصفهان به تعداد 150 شرکت که در سال 1397 انجام گرفت و از این تعداد، مطابق با جدول کرجسی-مورگان، 110 شرکت به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه استاندارد 44 پرسشی است که میزان آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه برابر با 78/0 میباشد. در این تحقیق از نرم افزار Spss، آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده استفاده گردید. همچنین از آزمون فریدمن برای رتبهبندی عوامل مؤثر بر برندسازی محصولات کشاورزی در قالب سه دسته دولت، تولیدکننده و مصرفکننده در نمونه مورد مطالعه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل مؤثر بر برندسازی بهترتیب دولت، تولیدکننده و مصرفکننده این محصول میباشد. نتایج آزمون رگرسیون بهترتیب حاکی از تأثیر 32، 24 و 22 درصدی نقش دولت، تولیدکننده و مصرفکننده بر برندسازی محصول سیبزمینی میباشد. از عوامل مؤثر مربوط به دولت میتوان به اهرمهای حمایتی دولت، اعطای تسهیلات و الزام به برندسازی محصولات کشاورزی اشاره نمود. همچنین نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر برندسازی از منظر تولیدکنندگان شامل آگاهی به برندسازی با تأثیر مثبت و قیمت تمام شده محصول سیبزمینی و هزینههای ایجاد نام تجاری، تأثیر منفی را بر برندسازی محصول دارند. علاوه براین مصرف کننده نهایی نیز با مولفههای کیفیت و نوع بستهبندی با تأثیر مثبت و تک فروشی محصول و قیمت با تأثیر منفی در برندسازی محصول سیبزمینی مؤثر است.
نسیبه زارعی؛ حسین مهرابی بشرآبادی؛ مهدی خسروی
چکیده
این مطالعه به برآورد ارزش اقتصادی آب در سالهای زراعی 91-1390 با استفاده از روش پارامتری برآورد تابع تولید میپردازد. اطلاعات لازم به کمک تکمیل پرسشنامه از 208 نفر از کشاورزان و صاحبان مزرعه در استانهای کردستان و همدان که بر اساس روش نمونهگیری دو مرحلهای خوشهای و تعیین حجم نمونه کوکران مشخصشده بود، جمعآوری شده است. برای انتخاب ...
بیشتر
این مطالعه به برآورد ارزش اقتصادی آب در سالهای زراعی 91-1390 با استفاده از روش پارامتری برآورد تابع تولید میپردازد. اطلاعات لازم به کمک تکمیل پرسشنامه از 208 نفر از کشاورزان و صاحبان مزرعه در استانهای کردستان و همدان که بر اساس روش نمونهگیری دو مرحلهای خوشهای و تعیین حجم نمونه کوکران مشخصشده بود، جمعآوری شده است. برای انتخاب تابع تولید مناسب، تابعهای انعطافپذیر و غیرانعطافپذیر بررسی شد که نتیجهها نشان داد تابع تولید کاب- داگلاس مناسبتر و بهتر از دیگر تابعهای آزمون است؛ همچنین یافتههای بهدست آمدۀ کشش خودقیمتی تقاضای مشتق شدة آب برای محصول سیبزمینی را 59/1- برآورد کرد که نشان میدهد، سیاستهای قیمتی میتواند عامل مهمی در کنترل مصرف این نهادة باارزش باشد. ارزش اقتصادی هر مترمکعب آب برای تولید سیبزمینی 7/2348ریال بهدست آمد که اختلاف زیادی با مبلغ پرداختی کشاورزان بهعنوان آببها Y؛ یعنی4/1203 ریال داشته است، بنابراین پیشنهاد میشود با حذف تدریجی اختلاف قیمتها، ارزش آب را به جایگاه واقعی خود نزدیک کرده و در مصرف این نهاده در تولید محصول سیبزمینی در منطقة مطالعه شده صرفهجویی شود.