ترویج و آموزش کشاورزی
علی پژوهان؛ احمد رضا عمانی؛ سیروس سلمانزاده
چکیده
چکیده پژوهش حاضر با هدف تحلیل موانع مشارکت گندمکاران در زمینۀ تشکیل تشکل آببران در چارچوب پژوهشهای توصیفیـپیمایشی در سال زراعی 92 ـ 93 انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش 375 گندمکار محدوده شبکه آبیاری دز هستند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و با ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتهاند. ضریب آلفای ...
بیشتر
چکیده پژوهش حاضر با هدف تحلیل موانع مشارکت گندمکاران در زمینۀ تشکیل تشکل آببران در چارچوب پژوهشهای توصیفیـپیمایشی در سال زراعی 92 ـ 93 انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش 375 گندمکار محدوده شبکه آبیاری دز هستند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و با ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتهاند. ضریب آلفای کرونباخ، به منظور تشخیص پایایی پرسشنامهها برابر با 89/0 محاسبه گردیده است. روایی محتوایی پرسشنامه نیز با نظرخواهی از کارشناسان و اساتید مرتبط با موضوع تأیید شده است. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی مربوط به گویههای موانع چهار عامل استخراج گردید. این موانع به ترتیب اهمیت عبارتند از: عدم وجود زیر ساختهای مناسب و تسهیلاتاقتصادی، موانع اجتماعی، ویژگیهای ساختاری نامناسب و عدم ریسکپذیری، سازمانهای محلی و عدم توجه به فعالیتهای ترویجی که در مجموع 78/60 درصد واریانس کل موانع را تبیین نمودهاند. لذا پیشنهاد میشود ابتدا مسئولیت حفاظت و بهره برداری از شبکه آبیاری به تشکلها واگذار شود و سپس با ظرفیتسازی و توانمندسازی بهرهبرداران سایر مسئولیتها را واگذار نمود.