ترویج و آموزش کشاورزی
زهرا همدانی؛ غلامرضا مجردی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ﺳﻨﺠﺶ دانش انگورکاران شهرستان تاکستان نسبت ﺑـﻪ تهیه و بستهبندی کشمش، تحلیل آن و ارﺗﺒﺎط دانش آنﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﯿﺰان استفاده از منابع اطلاعاتی و مجاری ارتباطی است. جامعه آماری این تحقیق را 2462 نفر از انگورکاران بخش مرکزی شهرستان تاکستان تشکیل دادند در بین 15 روستا، براساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ﺳﻨﺠﺶ دانش انگورکاران شهرستان تاکستان نسبت ﺑـﻪ تهیه و بستهبندی کشمش، تحلیل آن و ارﺗﺒﺎط دانش آنﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﯿﺰان استفاده از منابع اطلاعاتی و مجاری ارتباطی است. جامعه آماری این تحقیق را 2462 نفر از انگورکاران بخش مرکزی شهرستان تاکستان تشکیل دادند در بین 15 روستا، براساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده چند مرحلهای 240 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که از لحاظ روایی و پایایی در سطح مطلوب بودهاست. نتایج تحقیق نشان داد که دانش 7/86 درصد انگورکاران در مورد تهیه و بستهبندی کشمش در حد متوسط است. انگورکاران نسبت به فعالیتهای قبل از کاشت انگور دانش بیشتر و نسبت به فعالیتهای بستهبندی و نگهداری کشمش دانش کمتری داشتند. پاسخگویان در بین 13 منبع اطلاعاتی بیشترین دسترسی را به انگورکاران خبره داشتند و بر تجربه شخصی، دانش نزدیکان و افراد خبره بهعنوان مهمترین منابع کسب دانش تأکید کردند. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که دانش انگورکاران رابطه مثبت و معنیداری با میزان استفاده از کانالهای ارتباطی دارد، لذا پیشنهاد گردید که از ابزارهای نوین اطلاعرسانی در روزآمد کردن دانش انگورکاران استفاده شود.
ترویج و آموزش کشاورزی
سیده شیرین گلباز؛ اسماعیل کرمی دهکردی؛ غلامرضا مجردی
چکیده
اجرای آزمایش خاک در باغهای انگور بهمنظور تغذیهی صحیح و پایدار باغها یکی از اقدامات مهمی است که در یک دههی اخیر بهعنوان یک نوآوری به انگورکاران کشور معرفی شدهاست. پذیرش و اجرای آن ممکن است بهواسطه دریافت اطلاعات از منابع مختلف باشد، از این رو هدف این پژوهش بررسی منابع اطلاعاتی تأثیرگذار بر پذیرش نوآوری آزمایش خاک در بین ...
بیشتر
اجرای آزمایش خاک در باغهای انگور بهمنظور تغذیهی صحیح و پایدار باغها یکی از اقدامات مهمی است که در یک دههی اخیر بهعنوان یک نوآوری به انگورکاران کشور معرفی شدهاست. پذیرش و اجرای آن ممکن است بهواسطه دریافت اطلاعات از منابع مختلف باشد، از این رو هدف این پژوهش بررسی منابع اطلاعاتی تأثیرگذار بر پذیرش نوآوری آزمایش خاک در بین انگورکاران است. با استفاده از یک روششناسی مبتنی بر پیمایش، نمونهای تصادفی متشکل از 260 نفر از 3942 انگورکار شهرستان خرمدره با بکارگیری یک روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب گردیدند و دادهها با استفاده از روش مصاحبه ساختارمند با کمک پرسشنامه جمعآوری شدند. روایی محتوایی و ظاهری پرسشنامه با کمک متخصصین دانشگاهی و جهاد کشاورزی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی سازههای مهم آن نیز از طریق انجام مطالعه اولیه و بکارگیری آزمون کرونباخ آلفا (71/0 تا 84/0) تأیید شد. نتایج نشانداد که، کمتر از نیمی از انگورکاران آزمایش خاک را در باغهای خود اجرا کردهاند. تحلیل رگرسیون نشانداد متغیرهایی همچون تماس با باغداران نمونه، دریافت پوستر، شنیدن برنامههای رادیویی و تحصیلات باغدار تأثیر مثبت و معنیداری بر تصمیم پذیرش نوآوری آزمایش خاک دارد. بنابراین هم رسانههای میان فردی و هم رسانههای انبوهی تأثیر مثبتی بر پذیرش این نوآوری دارند.