ترویج و آموزش کشاورزی
پریسا نجفلو؛ عنایت عباسی؛ همایون فرهادیان
چکیده
تحقیق توصیفی– همبستگی حاضر با هدف تحلیل رفتار اطلاعیابی انگورکاران استان زنجان و با استفاده از راهبرد پیمایش انجام شد. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر انگورکاران استان زنجان در تمام شهرستانها در سال زراعی 1392 بود .(N=32871) حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ، 379 نفر برآورد گردید (n=379). نمونههای تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
تحقیق توصیفی– همبستگی حاضر با هدف تحلیل رفتار اطلاعیابی انگورکاران استان زنجان و با استفاده از راهبرد پیمایش انجام شد. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر انگورکاران استان زنجان در تمام شهرستانها در سال زراعی 1392 بود .(N=32871) حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ، 379 نفر برآورد گردید (n=379). نمونههای تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری با انتساب متناسب تعداد افراد هر شهرستان به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود که روایی محتوایی و ظاهری آن با استفاده از نظرات پانلی از متخصصان کشاورزی بررسی، بازبینی و اصلاح شد. پایایی پرسشنامه با محاسبه مقدار آلفای کرونباخ در مرحله پیشآزمون، برای بخشهای مختلف پرسشنامه، بین 73/0 تا 86/0محاسبه شد. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که نزدیک به 80 درصد انگورکاران رفتار اطلاعیابی ضعیف تا متوسط داشتند. در مقایسه شهرستانهای مختلف، به جز شهرستان خرمدره که دارای بیشترین درصد انگورکار در خوشه رفتار اطلاعیابی متوسط میباشد، بقیه شهرستانها دارای بیشترین درصد انگورکار در خوشه رفتار اطلاعیابی ضعیف بودند. علیرغم اینکه انگورکاران در خوشههای سهگانه (رفتار اطلاعیابی ضعیف، متوسط و بالا) به کارشناسان مرکز خدمات کشاورزی دسترسی دارند، ولی این منبع اطلاعاتی جزو منابع پرکاربرد آنان نمیباشد. در مقابل، اعضای خانواده و سایر کشاورزان نقش مهمتری در رفع نیازهای اطلاعاتی آنان ایفا میکنند. انگورکاران خوشههای مختلف از نظر برخی از ویژگیهای فردی، حرفهای و مدیریتی با هم تفاوت داشتند.