ترویج و آموزش کشاورزی
کبری کریمی؛ اسماعیل کرمی دهکردی؛ محمد بادسار
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اقدامات دامداران روستایی وابسته به مراتع در حفاظت از مراتع و تحلیل عوامل مؤثر بر آن، با استفاده از یک روششناسی ترکیبی پیمایش و مطالعه موردی است. دادهها از طریق بررسی طرحهای مرتعداری، گروههای متمرکز، پرسشنامه با نمونهای تصادفی متشکل از 204 بهرهبردار روستایی در شهرستان ماهنشان گردآوری گردیدند. دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اقدامات دامداران روستایی وابسته به مراتع در حفاظت از مراتع و تحلیل عوامل مؤثر بر آن، با استفاده از یک روششناسی ترکیبی پیمایش و مطالعه موردی است. دادهها از طریق بررسی طرحهای مرتعداری، گروههای متمرکز، پرسشنامه با نمونهای تصادفی متشکل از 204 بهرهبردار روستایی در شهرستان ماهنشان گردآوری گردیدند. دادهها با استفاده از نرم افزارهایSPSS20 و Amos20 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد، دانش بهرهبرداران درباره نقش، اهمیت و عوامل مؤثر بر تخریب مراتع نسبتاً بالا بود. اقدام آنها در مورد عملیات مکانیکی در حد کم گزارش شد. اقدام بهرهبرداران در زمینه عملیات بیولوژیک و مدیریت چرا با متغیرهایی همچون اجرای طرحهای مرتعداری، تعامل بهرهبرداران با نهادهای بیرونی، شرکت در دورههای ترویجی، سطح تحصیلات و سطح اراضی زراعی و باغی رابطه مثبت و معنیداری داشت. همچنین، بر اساس نتایج حاصل از تکنیک تحلیل مسیر، 37 درصد از واریانس اقدام بهرهبرداران در مورد حفاظت از مراتع بهوسیله متغیرهای اقدامات اصلاحی - احیایی مراتع، دانش افراد در مورد اقدامات حفاظتی، روابط با کارشناسان منابع طبیعی، تحصیلات، پرورش زنبورعسل و شرکت در دورههای ترویجی تبیین شد به طور کلی، فعالیتهای ترویجی و روابط با کارشناسان در افزایش دانش بهرهبرداران و اقدام آنها در حفاظت و بهرهبرداری پایدار از مراتع تأثیرگذار است.
ترویج و آموزش کشاورزی
سمیه چگینی؛ علی شمس؛ احمد قیدی؛ اسماعیل کرمی دهکردی
چکیده
زیتونکاران به روشهای مختلفی محصولات خود را به بازار عرضه میکنند و رفتار بازاریابی آنها تحت تأثیر متغیرهای مختلف با همدیگر فرق میکند. با توجه به اهمیت راهبردی زیتون در اقتصاد کشاورزی شهرستان طارم، تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی رفتار بازاریابی زیتونکاران از نظر نحوه فروش و عوامل مرتبط با آن در شهرستان طارم صورت ...
بیشتر
زیتونکاران به روشهای مختلفی محصولات خود را به بازار عرضه میکنند و رفتار بازاریابی آنها تحت تأثیر متغیرهای مختلف با همدیگر فرق میکند. با توجه به اهمیت راهبردی زیتون در اقتصاد کشاورزی شهرستان طارم، تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی رفتار بازاریابی زیتونکاران از نظر نحوه فروش و عوامل مرتبط با آن در شهرستان طارم صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه زیتونکاران شهرستان طارم در سال 1392 تشکیل میدادند (7500 نفر)، که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و از طریق روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی160 زیتونکار بهعنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن از طریق نظرات صاحبنظران و کارشناسان مرتبط مورد تأیید واقع شد و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ برای شاخصهای ترکیبی بیشتر از 7/0 بهدستآمد. نتایج تحقیق نشان داد که زیتونکاران به سه روش سبز، شکسته و کنسروی محصول زیتون را به بازار عرضه میکنند و متغیرهایی مانند سن، قیمت فروش، کمیت و کیفیت تولید، مساحت باغ، تعداد کلاسهای ترویجی شرکت کرده و میزان ریسکپذیری باغداران با رفتار بازاریابی آنها دارای ارتباط معنیداری میباشد.