ترویج و آموزش کشاورزی
احسان معصومی؛ داریوش حیاتی
چکیده
اقتصاد غیرزراعی از مفاهیم جدید ادبیات توسعه روستایی است. مطالعات متعددی به مرور شواهد و نظریهها در جهت ارتقاء مفهوم اقتصاد غیرزراعی روستایی پرداختهاند. این در حالی است که مطالعات تجربی کافی در این زمینه بهویژه در کشورهای درحالتوسعه وجود ندارد. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر، بررسی سازههای مؤثر بر تعدد فعالیتهای ...
بیشتر
اقتصاد غیرزراعی از مفاهیم جدید ادبیات توسعه روستایی است. مطالعات متعددی به مرور شواهد و نظریهها در جهت ارتقاء مفهوم اقتصاد غیرزراعی روستایی پرداختهاند. این در حالی است که مطالعات تجربی کافی در این زمینه بهویژه در کشورهای درحالتوسعه وجود ندارد. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر، بررسی سازههای مؤثر بر تعدد فعالیتهای غیرزراعی روستایی در شهرستان کوار در استان فارس بوده است. در این پژوهش که به روش مطالعه اسنادی به اجرا درآمد، تعداد 225 خانوار روستایی فعال در زمینههای مختلف فعالیتهای غیرزراعی، با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که متغیرهای جنسیت، درآمد زراعی سالانه خانوار و تعداد افراد مهاجر خانوار بهطور مثبت و معنیداری متغیر وابسته را تحت تأثیر قرار میدهند و اثر برخورداری از تسهیلات دولتی بر تعدد فعالیتهای غیرزراعی منفی و معنیدار بود. نقش برجسته زنان در فعالیتهای غیرزراعی بیانگر اهمیت ابعاد اجتماعی و فرهنگی این فعالیتها است. نتایج نشانداد که تحصیلات اثر معنیداری بر تعدد فعالیتهای غیرزراعی ندارد. از اینرو، تأکید بر این متغیر برای توسعه فعالیتهای غیرزراعی ضرورتی ندارد. در پایان بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادات کاربردی ارائه شده است.
حمید نصرآبادی؛ داریوش حیاتی
چکیده
با وجود توجه و صرف هزینة دولتها برای توسعة روستاهای هدف گردشگری، کمتر به اهمیت نگرش جامعة میزبان نسبت به تأثیرهای گردشگری و حمایت آنها از توسعة گردشگری توجه میشود. بر این اساس، تحقیق حاضر به تحلیل نگرش روستائیان نسبتبه تأثیرهای گردشگری میپردازد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی بوده و از تکنیک پیمایش، بهمنظور گردآوری ...
بیشتر
با وجود توجه و صرف هزینة دولتها برای توسعة روستاهای هدف گردشگری، کمتر به اهمیت نگرش جامعة میزبان نسبت به تأثیرهای گردشگری و حمایت آنها از توسعة گردشگری توجه میشود. بر این اساس، تحقیق حاضر به تحلیل نگرش روستائیان نسبتبه تأثیرهای گردشگری میپردازد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی بوده و از تکنیک پیمایش، بهمنظور گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعة بررسیشده را سه روستای رود، دربهشت و غار در شهرستان نیشابور تشکیل دادهاند. حجم نمونه 113 خانوار تعیین و بهمنظور انتخاب نمونهها، از روش نمونهگیری تصادفی متناسب استفاده شد. نتیجهها نشان میدهد که بین متغیرهای سواد، عضویت درتشکلها و شغل ساکنان، با نگرش آنها نسبت به تأثیرهای گردشگری روستایی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجههای حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که متغیرهای مساحت باغ و میزان درآمد افراد با نگرش نسبت به تأثیر گردشگری روستایی همبستگی معنیداری داشته است، همچنین نتیجههای آزمون رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که متغیرهای مقدار باغ، درآمد و تعداد سالهای تحصیل جامعة میزبان قادرند که حدود 40 درصد از میزان تغییرهای نگرش روستائیان را نسبت به پیامدهای گردشگری روستایی پیشبینی کنند. در پایان مقاله بر مبنای نتیجههای پژوهش، پیشنهادهایی بهمنظور بهبود و پیشبرد گردشگری در روستاها، ارائه شده است.
داریوش حیاتی؛ فاطمه حفاری
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی سازههای مؤثر بر تمایل باغداران شهرستان نطنز به بیمة محصول انار است. مطالعه از طریق روش پیمایش و با استفاده از شیوة نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده انجام گرفت. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 250 نفر برآورد شد که به کمک پرسشنامه، اطلاعات لازم جمعآوری شد. روایی ابزار سنجش از طریق آزمون آلفای کرونباخ، ارزیابی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی سازههای مؤثر بر تمایل باغداران شهرستان نطنز به بیمة محصول انار است. مطالعه از طریق روش پیمایش و با استفاده از شیوة نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده انجام گرفت. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 250 نفر برآورد شد که به کمک پرسشنامه، اطلاعات لازم جمعآوری شد. روایی ابزار سنجش از طریق آزمون آلفای کرونباخ، ارزیابی شد که میانگین مقدار ضریب آلفا در حدود 80 درصد بهدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که تمایل انارکاران به بیمة محصولات با سن، سابقة فعالیت باغداری، آگاهی از بیمه، نگرش مثبت به حق بیمه، ریسکپذیری، مشارکت اجتماعی، استفاده از منابع اطلاعاتی در رابطه با بیمه، درآمد سالانه، عملکرد و مساحت باغ، رابطهای مستقیم دارد. همچنین آن دسته از انارکارانی که شغل دوم آنها کشاورزی است، در مقایسه با گروهی که شغل اصلی آنها کشاورزی بوده، تمایل بیشتری به بیمة محصول انار داشتهاند. از طرفی تمایل باغداران انارکاری که بدهی داشتهاند، در مقایسه با گروهی که بدهی نداشتهاند، نسبت به بیمة محصول انار بیشتر بوده است. بهرهمندی از منابع اطلاعاتی بهمنظور ارتقاء آگاهی عمومی نسبت به بیمه، ارائة خدمات حمایتی به انارکاران خردهپا بهمنظور ترغیب ایشان، تقسیط حق بیمة انارکاران با درآمد کمتر، بخشی از پیشنهادهای مطرحشده در این مطالعه در راستای افزایش تمایل انارکاران به بیمة محصول انار است.