اقتصاد کشاورزی
تکتم محتشمی
چکیده
صنعت ابریشم با توجه به پتانسیلها و امکانات موجود خود میتواند از طرق مختلف در محور توسعه قرار گیرد و نقشی راهبردی در توسعه روستایی ارائه نماید. در مطالعه حاضر، سعی شده راهبردهایی برای توسعه صنعت ابریشم در کشور ارائه شود تا از این طریق بتوان امکان توسعه بهویژه در بخش روستایی را فراهم آورد. برای این منظور نخست با استفاده از ادبیات ...
بیشتر
صنعت ابریشم با توجه به پتانسیلها و امکانات موجود خود میتواند از طرق مختلف در محور توسعه قرار گیرد و نقشی راهبردی در توسعه روستایی ارائه نماید. در مطالعه حاضر، سعی شده راهبردهایی برای توسعه صنعت ابریشم در کشور ارائه شود تا از این طریق بتوان امکان توسعه بهویژه در بخش روستایی را فراهم آورد. برای این منظور نخست با استفاده از ادبیات موضوعی و مصاحبه با خبرگان این حوزه، 12 نقطه بیرونی و 11 نقطه درونی مشخص و اولویتبندی شد. در ادامه بر پایه یک مدل راهبردی (TOWS) استراتژیهای توسعه این صنعت تعیین گردید. جامعه آماری این تحقیق متخصیص و خبرگان آشنا به عملیات و محیط داخلی و خارجی این صنعت در سال 1397 بوده و تمامی اطلاعات جمعآوریشده از طریق اجماع قضاوتهای 36 نفر از این متخصصان حاصلشده است. نتایج بهدستآمده نشان داد، استراتژی بازسازی و تقویت ادغام نوغانداری در زنجیره ارزش ابریشم بهعنوان بهترین راهبرد انتخاب می باشد. براین اساس، انجام اصلاحاتی ساختاری برای بهبود زنجیره ارزش این صنعت براساس بهبود کارایی، بهبود ارزش فرآورده های ابریشمی، ایجاد ارزش با توسعه محصولات جدید و مشارکت در توسعه پیشنهاد شده است.
فرزانه کلاتی مقدم؛ تکتم محتشمی؛ بهادر بذرافشان مقدم
چکیده
بهینهسازی حمل و نقل محصولات کشاورزی، نقش مهمی در کاهش هزینههای تولید و قیمت تمام شدهی آنها داشته و به کاهش حاشیه بازاری موجود در بازار این محصولات کمک مینماید. استان خراسان رضوی یکی از استانهای مهم کشور در تولید محصولات باغی از جمله صیفی جات محسوب میشود. با توجه به گستره تولید محصولات باغی در سطح استان، انتقال آن مستلزم ...
بیشتر
بهینهسازی حمل و نقل محصولات کشاورزی، نقش مهمی در کاهش هزینههای تولید و قیمت تمام شدهی آنها داشته و به کاهش حاشیه بازاری موجود در بازار این محصولات کمک مینماید. استان خراسان رضوی یکی از استانهای مهم کشور در تولید محصولات باغی از جمله صیفی جات محسوب میشود. با توجه به گستره تولید محصولات باغی در سطح استان، انتقال آن مستلزم وجود یک شبکه انتقال کارا، به منظور افزایش بهرهوری ماشینآلات و کاهش هزینههای مرتبط با آن است. هدف از مطالعه حاضر طراحی یک شبکه بهینه برای حمل و نقل این محصولات، از مناطق تولیدی در استان تا مراکز نگهداری و در نهایت مناطق مصرفی برپایه اطلاعات سال 96-1395 میباشد. برای این منظور از الگوهای برنامه-ریزی ریاضی حمل و نقل بهره گرفته شده که دارای 45 نقطه مبدأ و 49 نقطه مقصد و تعدادی نقاط میانی شامل انبار و سردخانه میباشد. نتایج مطالعه نشان داد در صورتی که از مسیرهای بهینه که مدل ارائه داده است استفاده شود، حدود 51/22 درصد هزینههای حمل و نقل کاهش خواهد یافت. در انتها به منظور تحلیل حساسیت الگو، دو سناریو با انحراف از مدل بهینه حل گردید که نتایج آن نشان داد افزایش تقاضای محصولات باغی باعث افزایش هزینههای حمل و نقل و افزایش میزان تولید؛ و افزایش ظرفیت ماشینآلات منجر به کاهش هزینههای حمل و نقل خواهد شد.