ترویج و آموزش کشاورزی
احسان خسروی؛ سعید غلامرضایی؛ مهدی رحیمیان؛ مرتضی اکبری
چکیده
امروزه توسعه تعاونیهای کشاورزی در بسیاری از کشورها، راهبردی کلیدی در توسعهی روستایی است. در این راستا نباید از نقش کلیدی کارآفرینی سازمانی در موفقیت سازمانها بهخصوص در تعاونیهای کشاورزی غفلت کرد. از اینرو، تحلیل وضعیت کارآفرینی سازمانی بهمنظور حرکت فزاینده تعاونیها و بنگاهها و سایر سازمانهای مختلف به سمت ...
بیشتر
امروزه توسعه تعاونیهای کشاورزی در بسیاری از کشورها، راهبردی کلیدی در توسعهی روستایی است. در این راستا نباید از نقش کلیدی کارآفرینی سازمانی در موفقیت سازمانها بهخصوص در تعاونیهای کشاورزی غفلت کرد. از اینرو، تحلیل وضعیت کارآفرینی سازمانی بهمنظور حرکت فزاینده تعاونیها و بنگاهها و سایر سازمانهای مختلف به سمت توسعه آن برای رسیدن به توسعه پایدار روستایی، امری ضروری است. هدف از پژوهش حاضر واکاوی وضعیت کارآفرینی سازمانی در تعاونیهای کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 1012 نفر از اعضای تعاونیهای مرغداران گوشتی فعال استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با فن انتساب متناسب و با استفاده از روش فرمول کوکران به تعداد 220 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه تعدیلیافته استاندارد اسچیپرز و همکاران (2008) و آنتونسیک و هیسریچ (2001) بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و کارشناسان در زمینه موضوع مورد پژوهش تأیید شد. در این تحقیق از روش آلفای کرونباخ جهت سنجش و تأیید پایایی استفاده گردید. در پژوهش حاضر جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد که با استفاده از نرم افزار SPSS20 انجام گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که کارآفرینی سازمانی در تعاونیها شامل چهار بعد ریسکپذیری، نوآوری، پیشگامی و نوسازی راهبردی بود. لذا بر اساس یافتهها، پیشنهاد میگردد مدیران و اعضا تعاونیهای کشاورزی با حمایت از ایدهها و نظرات کارآفرینانه اعضاء تعاونیها، زمینه را برای تقویت کارآفرینی سازمانی در تعاونیها فراهم آورند تا از این طریق زمینه و الزامات لازم برای دستیابی به توسعه پایدار روستایی فراهم گردد.